Mina magiska fingrar

...trollade bort det inlägg jag gjorde i lördagskväll, när jag skulle kontrolläsa fanns bara första meningen kvar = partiell borttrollning.
Detta får bli ett koncentrat av de senaste dagarna.

Lördagen var ju "barnkalasdag" d v s barn och barnbarn som vi inte träffar i jul + några som vi träffar, var här hos oss och åt sedvanlig laxpudding, jättegod, smält smör och sallad därtill. Tiramisun ska nog ges ut i reviderat skick nästa gång, för min del var kaffesmaken lite för framträdande. Definitivt väldigt vuxen i smaken - kaffe- och spritstark! Småbarnen skötte sig och lekte med det nya innehållet i leksakslådan. En ny mansperson introducerades av ett barn och han fick med beröm godkänt!

Söndagen  tog Arwen och jag en långpromenaddag och sedan lämnades hon ensam hemma ett antal timmar. Maken och jag och svåger och svägerska träffades i domkyrkan, markerade fyra stolar långt fram (tillåtet, otillåtet?) och gick sedan på ett, för oss, nytt fik. Fullsatt klockan halv tre en söndageftermiddag! Vi fick i alla fall vårt kaffe och ostbullar, sämre sätt finns att fördriva en timme. Om kaféet var fullt så var domkyrkan smockfull, inte för att jag vet vad skillnaden är, fullt är väl fullt. Händels "Messias" borde kanske avskräcka med sina tre timmar, men icke så! Det blev en blandad upplevelse tyckte vi nog alla fyra. Musik och sång före första pausen var lite tunnt och osäkert. Lunds kammarkör lät lite "klen" trots stort antal körmedlemmar och en inlånad tenor var lite för osäker. Dock bättrades det hela ordenligt efter paus och det blev mycket njutbart. Men... tre timmar är lite mäktigt! Någonstans i mitten kom jag på mig själv med att sitta och planera dagens aktiviteter, fick bokstavligen tvinga tillbaka tankarna till musik och text.
Arwen blev överlycklig när vi kom hem och tramsade runt med sin nalle i munnen, sedan fick hon ligga i soffan hos maken som kompensation för sin ensameftermiddag.

I dag har det varit blåsigt värre, smågrenar ramlar ner i stor mängd från vår döda alm (ska tas ner) och vinden tog ordentligt i bilen när vi åkte till Dalby och handlade. Lite vind får emellertid icke hindra en hundvaktare från långpromenader så vi har tagit två. Arwen pussade nästan ett ganska litet vildsvin på näsan! Svinet stod dolt i ett dike och när Arwen dök ner där hamnade hon bara ett par meter från det. Svinet for in i skogen och hunden efter, men som hon är en Mycket Lydig Hund kom hon genast, när jag äntligen fick ljud i visselpipan. Hundvisselpipan, som jag just köpt, gick sönder vid första visslingen så nu använder jag en liten löjlig leksaksvisselpipa i rosa och grönt och den funkar inte om man är hysterisk när man visslar i den upptäckte jag! Ny, riktig pipa måste köpas.

Nu står maken som vanligt i köket och lagar mat. En kycklingbröstsallad till middagen i dag och en lägg som kokar till rotmos med fläsklägg för morgondagens middag. Rotmos på "lillejulafton"? Varför inte!


En sommarbild från trädgården kan ni väl orka med.


Denna väldoftande ros ,"Maidens Blush", är ett nyförvärv från i somras. Stora förhoppningar finns om att det ska bli en frisk och välutvecklad ros. Rosornas friskheten i vår trädgård är annars tveksam - rosrost, svartfläcksjuka o s v härjar trots ständig bekämping med Binabpreparat. Det är inte lätt att vara odlare!


I kväll skall vi, i TV1, se och höra gamla körkamrater, med flera tusen andra, sjunga under Kjell Lönnå i "Sånger för livet". Det var en stor upplevelse för dom och det skall bli roligt att höra resultatet.


En god afton önskar er

Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0