Ute och inne

Efter regn kommer solsken och efter värme kommer kyla. Det blev en väldigt sval och molnig söndag men vi fortsatte vårt trädgårdsarbete. Jag har satt en frans av ormbunkar runt vårt uthus och nu på våren ligger de som fula vissna högar som jag klipper av och krattar bort.  Ca tjugo plantor, stora kraftiga sådana som jag under stora umbäranden och mycket svettande grävt upp i "vår" skog mittemot, och sedan under nästan lika stora umbäranden grävt ner som en vacker grön frans mot de röda uthusväggarna. Nu kan de få komma upp med sina vackra bruna spiraler, som utvecklas till den ljuvligaste ormbunksgrönska.




Ormbunkar har en otrolig växtkraft och är lika vackra när de kommer
med sina bruna spiraler som när de står där mitt i sommaren med
sin frodiga grönska. Allra vackrast blir de när de står lite skuggigt
och om det dessutom är fuktigt runtomkring den,
blir ormbunken en lycklig ormbunke.


Lavendellisten runt växthuset är ansad och alla gamla blomställningar bortklippta. Plantorna sattes i fjol så jag väntar till nästa år med att klippa ner dem. Nedklippning är ett bra sätt att behålla plantorna täta, friska och utan fula kala nederdelar.  Alla har visat en otrolig växtkraft och har redan vuxit samman och bildar precis så breda och fina lister som jag tänkte mig.




Så här såg lavendeln "Hidcote blue" ut förra sommaren
- i år ska den "täta till sig" ännu mer.


Skåpet bars på plats och fick en liten lackskada som jag reparerade med en vattenfärgspensel. Bölet är tungt och maken klagade över att jag bar dåligt! Hur gör man då? Och hur bär man bra? Skåpet kom ju in i alla fall och lyser numera med sin vithet och icke med sin brunhet, vilket är trevligt.



Sixten ligger och undrar över vad det är för någon ny
möbel som hamnat i rummet...


Det blev inomhuspyssel efter lunch när vi tyckte att vinden bet lite för mycket i kinderna och då drog vi igång stora tavelinramningen. Har ni en aning om hur svårt det är att rama in en tavla när ramen ska sitta en halv centimeter ut från tavlan! Och när det ska geringssågas! Och när tavlan helst ska ligga lika långt från ramen på alla sidor! Det arbete som jag trodde skulle vara gjort på en halv timme visade sig ta en och en halv timme. Men det blev bra till sist - riktigt bra till och med.




Nu har tavlan fått en kontur och ett avslut och
är inte längre ett med väggen. Jag är mycket
nöjd med resultatet.


Nu har vi dessutom hunnit med att träna och vi känner oss tillfreds med vår duktighet. Maken konstaterade att han blivit bredare upptill och smalare på mitteln! Jag har inte blivit smalare på mitteln, men jag känner mig i fin fysisk form.




Käre maken är faktiskt av
naturen bredaxlad. Allt annat
som är brett hos oss har vi ätit
oss till.


Dagens sallad innehåller: ruccola, romainsallad , tomat, avokado, lök och 24-timmars fläsk. Vi överlever denna dagen också.


God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Det vet du väl hur man bär bra..........

Det ser så härligt ut i er trädgård.........

Hoppas vi ses snart.

Eva

2009-04-05 @ 18:03:34
Postat av: Skogseva

"Bär bron bilen?"

"Bron bär bilen bra!"

Så stod det i barndomens läsebok - "Nu ska vi läsa"

Jag vet fortfarande inte hur man gör när man bär bra...

2009-04-05 @ 18:12:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0