Pärlan

I dag besteg vi med bilens hjälp ett berg. På bergets högsta topp låg ett gult hus. Utsikten från bergets topp var magnifik! Böljande kullar strödda med större och mindre gårdar, där det förmodligen bodde välbärgade och feta sydskånska bönder med förmögenheter på banken och kostekar på matbordet vareviga dag.




Blivande kostekar i böljande landskap.


Det gula huset var till salu och hett åtrått av makens äldsta dotter och hennes sambo. Utsikten från den stora (3600 kvm) trädgården var något av det vackraste jag sett. Trädgården var perfekt. Det vill säga i mina ögon. All grund lagd för utvidgning, anläggande av rabatter, köksträdgård och så vidare. Där fanns häckar, fullvuxna träd, hönshus och en damm! Kan det bli bättre?




Den här dammen, som låg vid det gula huset, hade jag inte haft
något emot att ha placerad på vår tomt.



Huset var... Tja, det var ju av underordnad betydelse med en sådan utsikt och trädgård. Det är klart - mycket furu var det visst i köket. Ett golv sluttade lite misstänkt på ovanvåningen. Kanske orsakat av att ett "pizzeriavalv" tagits upp på bottenvåningen. Och kan man leva med köttfärgade väggar i vardagsrummet? Där det samtidigt finns ett "pizzeriavalv"? Är det inte också lite konstigt att det står en garderob framför ett fönster i ett sovrum? Och visst var det fuktskador i taket i uterummet.


Mögelangrepp

På med nytt takpapp och byt ut det som är skadat så blir det
så bra, så bra!


Och i källaren ytterligare ett valv. Ett lågt sådant. Nästan på kryphöjd. Innanför kryphöjdsvalvet fanns ett rum. Till vad kan man undra. Att förvara så små saker i att de går att baxa in genom krypvalvet. Något märkligt kan man tycka.




Om valven hade sett ut så här ändå... Men å andra sidan - valv
är inte så snyggt överhuvud taget i svenska hem. Tycker jag!


MEN: nya fönster i så gott som hela huset. Nytt tak. Ingen mögellukt. Möjligheter, möjligheter. Och en tomt som jag skulle älska att få sätta tänderna i! Jag håller alla tummar jag kan för att alla andra, som också var där och tittade, bara såg det avflagnade och fula och inte det vackra och alla möjligheter!




En pärla på kullarna kan det, nu, lite skabbiga
huset bli.



God middag önska


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Tack, det blev faktiskt väldigt bra när vi sjöng.

Fast jag tycker bättre om den Salvadoranska mässan.



Jag hjälper dig att hålla tummarna för det huset.

Låter helt fantastiskt.

Ha en fortsatt bra helg.

Kram Eva

2009-04-13 @ 11:15:55
Postat av: Makens äldsta dotter

Mina tummar gör ont av allt kramande!

2009-04-13 @ 17:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0