Bakåtsträvare

Det var bättre förr. En sliten fras som jag använder ofta! Det låg ett skimmer, inte bara över Gustavs dagar, utan även över den egna barndomen, ungdomen. Allt var möjligt, inget berg för högt att ta sig över, livet oändligt...




En kung som det länge stod ett skimmer kring. När han fått
diverse skrot i sig på Operan, två kulor, hagel och en
spiknubb, stod det efter ett tag inte ett skimmer utan
en svår kallbrandslukt omkring honom!




Med ålder kommer begränsningar av olika slag. När man blir äldre inser man att det är oändligt mycket man inte vet. När man blir äldre krymper tiden (och man själv). När man blir äldre får man krämpor. 





Krämpmedel för krympt åldring.




Positivt med åldrandet är att jag vågar erkänna min okunskap. Positivt är också att jag i stor utsträckning kan strunta i Luther. "Måsten" kan kastas överbord när jag så önskar. 




En man man kan ge tusan i tycker jag, även om det
är svårt ibland när han gräver in sina klor i ens axel
och väser  "Du ska" och "Du måste" i örat på en.




Jag kan sammanfatta min tid efter pensioneringen och därmed mitt åldrande med en favoritsentens:

"Tiden har upphört - jag är fri"

som jag inte riktigt vet var den kommer ifrån, men vacker är den. Jag tror att det var någon som i dödsögonblicket uttalade den, men jag är osäker.




Kerberos

Dödsriket? Ser inte välkomnande ut. Dit vill jag inte.
Är närvaro av ljus detsamma som frånvaro av mörker?



Efter detta filosoferande kan jag konstatera att dagen är tråkig. Men man måste ha tråkigt ibland. Det ger en tid att tänka. Man måste ge sig tid att ligga på marken och studera myran som strävar mot stacken bärande ett tallbarr i käftarna. Man hinner uppleva den lilla världen i den stora. För mig blir den lilla världen mer och mer viktig.


Bild


Stackmyra "Formica rufa" är flitig som ett bi!



Enligt sociologen Hans Zetterberg är den lilla världen "familjen, släkten, vänkretsen, hembygden, de naturliga nätverken" och den stora världen "förvaltningarna, institutionerna, företagen, marknaderna, partierna, fackföreningarna".
Den lilla världen utmärks av samarbete på känslomässig grund, osjälviskhet, informella relationer och gemensamt ägande. I den stora världen sker samarbetet på basis av ömsesidiga intressen som vinst eller makt, där råder konkurrens, kompetensgradering, byråkrati och privat ägande.

Jag vet vilket värld som är viktigast för mig! Vilken är viktigast för dig?

Filosoficirkeln är slut för i dag.





Filosofiska kramar till er alla från


Skogseva.

Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Alfons farmor sa : - Man måste ha tråkigt ibland för annars vet man inte när det är roligt.



Kan det vara så enkelt.

Jag tänker nog inte lika mycket som du skogseva.

Det som blir det blir..............

Ja idag var det en ganska tråkig dag........

Kanske den imorgon blir rolig.

Det blir den nog. Ska börja en nybörjarkurs i stepp.



Kram

Eva

2009-01-24 @ 17:43:35
Postat av: Anonym

Alfons farmor var en riktig filosof...

Kram på dig trogna Köreva

Skogseva

2009-01-24 @ 18:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0