Gör det du är bra på.

Har ägnat tavlan många timmar. Jag ska inte hålla på att med penseldrag försöka forma och färga. Jag har inte den talangen i fingrarna, det har jag ju konstaterat många gånger. Men om jag gör grunden med färg, lite grovt sådär, så kan jag göra "finliret" i collageteknik. Det blir mycket bättre - fortfarande inte bra, men bättre. Då kan färgerna nyanseras på ett sätt som jag inte klarar med pensel. Många olika blå urklipp blir en snyggare helhet än om jag försöker dutta med olika blå acryl- eller oljefärger. Jag får nöja mig med att återanvända andras material.  Punkt, slut. Jag hade hoppats att tavlan skulle vara klar till lördag när käre maken ska ha ett helt litet födelsekaffekalas, men det är nog tveksamt. Jag har ingen lust att skynda på, när jag nu fått en liten skaparlust tillbaka.





En detalj av tavlan, den blå färgen är
annorlunda i verkligheten.


Det mesta (som inte är egenskapat) i tavlan är klippt ur en fantastisk tidning "Upptäcktsresan" som ges ut av Svenskt Kulturarv. Det är en otroligt matnyttig tidning, både om man vill veta vad som händer på kulturfronten i Sverige och dessutom med mängder av bilder. Det hela är tryckt på ett utmärkt kraftigt papper som, tror jag, håller för att limmas fast på en tavla med hjälp av ojefärg.

Huset luktar starkt av balsamterpentin, ett vackert namn på en stygg kemikalie!





Några droppar av detta bakom örat
och du doftar som en konstnär...





Dilutin och bonvax... När jag var barn var parkettgolven inte behandlade utan skulle bonas med bonvax. Först skulle golvet tvättas med Dilutin som var något slags lättfotogen med tillsatta doftämnen (har vi läst oss till).




Reklamfolder om Shell "DILUTIN"  4 sidor

Detta luktade också gott. Ni kan se på snäckan vem som stod bakom produkten.
Jag tror inte att det tillverkas längre.



Därefter fortsatte mamma sitt krypande runt rummet, nu med en trasa med fast bonvax på. Den gneds in med roterande rörelser och det doftade också väldigt gott, förmodligen innehöll det bivax. När vaxet var ingnidet och hade fått torka en stund skulle en blank yta poleras fram. Nya trasor (gamla utslitna lakan) och ny kryprunda.  Lilla mamma "fuskade" ofta och nöjde sig med att gnida in bonvaxet runt mattorna. Jag förstår henne. Det kan inte ha varit någon sinekur att hålla golven fina på den tiden.






Detta är lyxvariant av ekparkett, vi hade "vanlig"  stavparkett - en 
nutida lyx när det oftast ligger plastgolv i lägenheterna.



Att bara behandla den golvyta som är synlig var mamma inte ensam om. Vid en guidad tur på Sofiero berättade guiden att "gamle kungen", Gustav VI, var så sparsam att när golven skulle målas om fick målaren order om att måla runt mattorna för att spara färg, vilket syntes tydligt när guiden lyfte på en matthörna! Stackars lille fattige kung!







På Sofiero är bara halva golven målade, resten av ytan täcks av mattor.
Sparsamhet, snålhet eller dumhet?





En samling kungligheter på Sofieros trappa, jag kan inte se
om "den snåle" är med.



Sofiero är värt ett besök, i synnerhet om man är trädgårdsintresserad. Man kan också ge sig dit med en picknickkorg på våren då rhododendronen blommar, det är en fantastisk syn.





Rhododendron brachycarpum.



Rhododendron har jag inte själv vågat mig på, jag vet inte om Romelåsens jord är lämplig. Vi har inte heller någon fuktig plats i trädgården och det tror jag dessa små raringar vill ha. Men det kanske är värt ett försök...





Middag:

Broccolisoppa gjord på buljongen från fläskläggen, broccoli förstås, rester från samma lägg + en "oblyg" klick creme fraich. 

Ostplättar: 1 dl riven, fet ost, 1 ägg, 1 msk majonnäs. Rör samman och klicka ut matskedsstora klickar på bakplåtspapper. Grädda hastigt gyllengula i 250 grader.




Det var mycket gott. Nu önskar jag er god middag och god kväll.



Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

He he,, dilutin, till o med jag har en flaska sådant. Alldeles utmärkt till att ta bort ev klister rester som oftast finns kvar efter envisa klistermärken och liknande!!



Jo, det här med hundklipp är ju en hel vetenskap framförallt när det gäller pudlar! Har idag varit hos en annan klippare än min vanliga eftersom hon är mammaledig! Har en bestämd känsla av att den här var dyrare. Bad plus handklippning (till skillnad från maskinklippning) kostade 850 kr per hund :-o Jag brukar betala ca 600 för klipp utan bad.

De små vovvarna är mor och dotter, mamma heter Kazey (den helt vita hunden) och dotter heter Kayla (den med färgade öron) hon hade den färgen på hela kroppen när hon var liten. De har även en egen hemsida som jag gjorde när valparna väntades. Jag ska endera dagen uppdatera den med lite nya bilder och så, du kan se den på www.123minsida.se/kc

ha det bra, kram K

2009-01-26 @ 22:05:49
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0