Rymden

är rymlig, det hörs ju på ordet! Där ute i rymden finns en massa skräp och från och med i går eftermiddag skramlar en bloggtext skapad av mig runt bland alla andra borttappade texter, ord, filmsnuttar och bilder som försvunnit för folk genom en knapptryckning. Datorer lever egna och hemliga liv. De kan besluta sig för att bråka med sina hussar och mattar, trilskas, gömma saker, totalvägra. De kan få virus och bli sjuka.





Datavirus är inte kul men en barnlek jämfört med
detta som faktiskt är ett HIV-virus. Dödligt vackert!




Det värsta är när datorerna stjäl eller kastar bort text! Och det var precis det som hände i går. Kan man polisanmäla en dator för stöld av text och bilder?




Detta är säkert den bild- och texttjuv som
stundtals huserar i min dator, men emellanåt 
trivs bättre i makens.


För att ni inte ska känna er lurade på något, kommer här är en kort sammanfattning av vad gårdagens borttappade bloggtext handlade om:

- Ulla Sjöblom
- Ionesco
- "Stolarna"
- Ensamhet
- Böcker
- Glömska
- Clezio

Det säger er säkert ingenting. Inte mig heller. Jag vet att jag skildrade en konversation mellan mig och gamle åklagaren som löd ungefär så här:

"Vad var det nu hon hette som sjöng den där sången, som han du vet, den där poeten med "Svalor som.." Javisst Forssell hette han ju. Jo den där sången om ett piano. Hon spelade i den där pjäsen som visades på TV för hundra år sedan, av Ionesco eller möjligtvis av den andre som heter.. , du vet han som skrev "I väntan på Godot"... Beckett heter han ju! Den hette antingen "Stolarna" eller "Noshörningen" - nää den hette nog "Stolarna". Hon hette Ulla någonting. Ulla Jacobsson? Nej inte Jacobsson det är ju hon den andra....."





Ulla Sjöblom var det alltså! Någon som kommer ihåg henne?




Ja och så där kan vi hålla på och jag kan ju tala om att det är inte åklagaren som är sämst på namn. Han brukar vara den som jag kan ringa till om jag undrar över någon eller något, men i går stod det stilla hos oss båda. Om ni undrar vad det hela rörde sig om så var det så enkelt att vi talade om TV-teatern (som fanns på den tiden då allt... o s v) och pjäser jag skulle vilja se igen. Eftersom bilden har klarnat nu, efter konsultation i datorn, så vet jag att det den bisarra konverationen rörde sig om, var en pjäs av Ionesco som heter "Stolarna" och där Ulla Sjöblom spelade en av tre? roller.






I Ionescopjäsen "Stolarna" stökar det gamla paret runt med en massa stolar
som flyttas fram och tillbaka på scenen om jag minns rätt. De var nog inte lika
färgglada som dessa. Pjäsen var väl dessutom från den tiden det bara fanns
två färger i TV, svart och vitt .




Gamle åklagaren fick en av mig sedan länge inhandlade ljudbok om Mussolini, som jag tror att han kan ha nöje av, käre maken tyckte i alla fall att den var utmärkt. Åklagaren är mycket intresserad och kunnig i ämnet historia, men det är svårt att hitta ljudböcker om just historia. Dessutom har han redan läst det mesta, det är väl bara de senaste årens produktion som han inte har kunnat ta del av sedan han drabbades av  åldersförändringar i gula fläcken. Det är ju dessvärre bara en liten del av alla nya bäcker som läses in.




Så här ser näthinnan ut med gula fläcken till höger.
Vid åldersförändringar  (torr makuladegeneration)
finns det tydligen ingenting att göra.




I går kväll lät de små gossebarnbarnen sig villigt passas och kastade sig efter maten över sina respektive favoriter - legobyggande och tecknadfilmtittande. Sexåringen är fantastisk med sin finmotorik och sitt tålamod när det gäller att bygga stora imponerande och fantasieggande rymdskepp. Treåringen och jag tittade på en blandning av äldre och nyare Musse Piggfilmer, riktigt roligt. Den första Mussefilmen tror jag inte att jag sett förut. I den arbetar Musse ombord på en liten ångbåt.






1928 kom den första tecknade kortfilmen med ljud
(Steamboat Willie), två år senare belv han seriefigur.





Med åren har Musse, likt de flesta av oss, blivit
lite rundare. Hans skostorlek har nog ökat, han
är mer klarögd och har bytt till vita handskar.




Nu när vi ändå är i den barnsliga delen av bloggen:

När sexårsbarnbarnet fick se en bild av den korsfäste Jesus, i programbladet från Jesus Christ Superstar, utbrast han: "Är Jesus död? Inte konstigt att man inte ser honom varje dag!" 





Ideal-/idolbild av Jesus?





På lördag klockan två är födelsedagskaffet upphällt och prinsesstårtan står på bordet. Ni som har tid och lust är hjärtligt välkomna.





Kan man bjuda på prinsesstårta om man är republikan?






Godmiddag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

Hej,, ja det där med datorer och hårddiskar, känner jag till! Förlorade alla bilder sen 2004 på en portabel hårddisk för ett tag sedan. Dessa är nu räddade till livet och så även jag, åtminstone i den frågan! Nu ska bilderna kopieras, brännas på skivor och allt annat vi kan komma på, för att de inte åter ska försvinna!



Är det du som fyller år på lördag? Ber jag att redan nu få säga GRATTIS på födelsedan! Kan inte va säker på att mitt huvud kommer ihåg detta då! Är det någon annan som fyller år, säger jag Grattis ändå! Kramar K

2009-01-28 @ 17:33:48
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kör Eva

Ha ha ha . Ja anmäl du datorn för stöld och meddela sen mig hur det gick !!

Det är med din blogg son med Sydsvenskan på morgonen. Man måste liksom ha den.

Fast din blogg blir till kvällsmaten.

Riktigt kul.

Kram

Eva

2009-01-28 @ 20:07:39
Postat av: Yngsta dottern

Vi försöker fortfarande få fram alla våra försvunna bilder på en crashad hårddisk... Nästan två års bildmaterial borta - däribland alla underbara bilder när minstingen lärde sig gå etc... Jag blir gråtfärdig bara jag tänker på det!

Vi ses på lördag... Kram

2009-01-28 @ 20:08:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0