Sinnebilder?

En gång i skolan frågade vår magister i svenska vilket vi föredrog, böcker med eller utan bilder. Diskussionen som sedan följde kommer jag inte ihåg, men alla som tyckte att böcker med bilder var roligast hade fel! Enligt vår magister i alla fall. Bilderna skulla man skapa själv utifrån vad man läste och kände, och inte få serverade framför sig. Det var fantasidödande och säkert liktydigt med dumhet att vilja ha bilder att titta på i en bok. Vad jag själv tyckte då minns jag inte.


 
Pippi Långstrump var min kompis när jag var liten.
Hon ska se ut precis så här, tecknad av Ingrid Vang Nyman
Inte som film- eller teaterversionernas Pippi. De är inte min
Pippi, bara efterapningar.





För något år sedan, medan jag fortfarande var med i kyrkokören, visade vår körledare upp en bild av ett tecknat mansansikte. Mannens ansiktet var ganska runt  med mörk hy och dragen var tämligen grova. Ögonen var mörka under tjocka ögonbryn. Håret var kortklippt och såg rufsigt och grovt ut. Jag fick en känsla av att mannen var lite kutryggig, genom hans sätt att hålla huvudet. Den tecknade manspersonen visade hur Jesus skulle ha kunnat se ut.

Den bilden önskar jag att jag inte hade sett!          

Bilden var framtagen på något halvvetenskapligt sätt, hur kan jag inte återge. Det är säkert så att den bilden visade ett mycket mer tänkbart Jesusansikte än det vi är vana vid från kyrkomålningar, krucifix  och framförallt från "Dorés" bibel.






Så här tyckte Doré att Jesus borde sett ut. Jag också.
Jesus kan inte ha varit mörk, grov och korthårig.
"Inte i min värld", som ett barnbarn brukar säga.




Hur kan man ändra den bild man i alla tider har haft av någon /något? Det går bara inte. Även om det är troligt att Jesus var mörkhyad, grovlemmad och kortklippt är det inte min bild av Jesus. Hur Jesus hår såg ut kan man undra. Han var säkert mörk, men var han  långhårig eller korthårig?






Här var det lite olika hårlängder..




"Vad hårlängden bland judiska män i Palestina beträffar fanns en gammal tradition att bära långt hår (och skägg), som regelbundet klipptes. Detta betyder dock inte att man hade kort hår, snarare att man ansade topparna. Enligt de traditionella bestämmelserna skulle man låta håret vid tinningarna växa fritt utan att klippa det (3 Mosebok 19:27; jämför hur ortodoxa judar ser ut än i dag)."  (Saxat ur en artikel)




Judar vid Klagomuren

Ortodoxa frisyrer med tinninglockar.




Min, och många andras, Jesusbild ser naturligtvis ut som Dorés! Inte så konstigt när det är så vi blivit matade ända från söndagsskolan, vi som gick i sådan. Finns det någon söndagsskola förresten? Med flanellograf? Där klistrades Jesus in, ömsom på vattnet ömsom på berget. Ett praktiskt hjälpmedel.






Här går Jesus på vattnet. Eftersom jag är lite petig tycker jag nog att
den kraftiga vinden som rört upp havet borde ge lite fladder i långskjortan!





Över till något helt annat.

I går kväll upptäckte jag att Timjans ena övre hörntand saknade ungefär en tredjedel. Gjorde det ont i tanden? När hade det hänt? Måste den dras ut?

 



Katten behöver tydligen bara hörntänderna för att döda eventuellt byte.
Timjan är en duktig jagare och kommer ofta med möss och dessvärre
även fåglar. Om en tand dras ut dör kanske bytet bara till hälften?



Letade på nätet och i de kattböcker vi har. Tanden måste dras ut. Jaha, så lagom roligt både för oss och för Timjan. Så fort det är något litet fel på en katt kostar det minst ettusen kronor. Veterinären ringdes i morse och vi fick en tid. Tanden fick sitta kvar! Det är tydligen ganska vanligt med brott på just katthörntänder och detta var ingen ny skada konstaterade veterinären. Så länge Timjan äter och inte verkar ha problem så "avvaktar vi".  Om tanden hade behövt dras ut hade det kostat tvåtusen kronor! En rotfyllning, det går att göra, kostar ungefär femton tusen! Det hade vi aldrig gjort på en katt, någonstans får man dra en gräns. Ut med tanden så småningom, ingen rotfyllning där inte.






I verkligheten har Timjan två örontippar också - katter måste vara
det svåraste som finns att fotografera. Bilden har ett par år på nacken
men dagens Timjan är lika vacker, men en tredjedels tand fattigare!




Vi är tacksamma att det inte var ett akutbesök, sådana har vi också varit med om och det kostar alltid en förmögenhet. En gång svalde en katt en geting, tuggade fradga och fick andnöd.... Det var en söndag = några tusenlappar. 




Ett stick kan kosta pengar, åtminstone om
en katt får sticket i svalget - en söndag!




I kväll är det konsert i Malmö. "Cosi fan tutte", konsertant, det ser vi fram emot.



"Cosi fan tuttes" skapare som aldrig avporträtterades framifrån
eftersom han skelade rejält på ena ögat.



I morgon fyller käre maken år, då blir det kortblogg.
I dag blev all text centrerad igen - så blev det denna gången = makens favorituttryck!




Må så gott alla ni därute önskar


Skogseva



Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vill inte ha samma frisyr som dom ortodoxa judarna (fast jag har inget skägg) så det blev till att beställa klipptid. Kram

2009-01-29 @ 16:07:01
Postat av: Inger

Vi mår så gott när vi får läsa dina rader.......

2009-01-29 @ 18:10:02
Postat av: Yngsta dottern

Kanske inte söndagsskola, men kyrkans barntimme finns kvar... Ju. Som jag tydligen tvingades till fast jag tyckte det var trist. Mina barn slipper... Och flanosaga används flitigt även på dagis - dock utan Jesus och mer i bockarna Bruse-stil!

2009-01-29 @ 21:02:33
Postat av: Kör Eva

Alltid kul att läsa om dina funderingar.

Håller med dig om både Pippis och Jesus utseende.

Pippi såg jag i USA där hon hette Pippi Longstocking.

Det var ingen kul figur. Jag förstår inte att Astrid Lindgren tillät att de gjorde om Pippi så.

Igår var det kör.

Faktiskt trevligt.

En av körmedlemmarna en fd präst hade satt ihop programmet till den 22 feb.

Fantastiskt vackra stycken vi skulle sjunga. Lite nytt och lite gammalt.

En ny alt hade dykt upp.

Hoppas hon stannar.

Ha en trevlig helg båda två.

GRATTIS till Maken. Ha en fin dag.

Kram

Eva

2009-01-30 @ 06:13:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0