Tre dovhjortar

..trippade just in i trädgården för ett litet lunchmål från fågelbordet. De var ytterligt vaksamma och helt på det klara med att det var fel tid på dyget för att vistas så nära huset. En kort stund stod vi och tittade på varandra innan de valde att flytta sig till ett för dem tryggare matställe.




Trädgårdens tre dovhjortar var "okrönta".



Nu har jag inlett samma "fettdiet" som käre maken, LCHF, LowCarb-HighFat = lågkolhydrat-högtfett.  För er som är intresserade kan jag rekommendera denna sida: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ . Här beskrivs vad som händer i kroppen vid fettintag. Jag ska ge det en månad och se vad som händer. Helt klart verkar det i alla fall vara att fett icke är farligt, tvärtom! Gläder mig som älskar bacon och fläsk, vilket jag nu inleder dagen med. Bröd är ju nästan förbjudet så när jag kom hem från barnpassning i går kväll skar jag fyra skivor ost, bredde tjockt med smör på två och lade de andra två över. Helt tillåten dubbelsandwich! Nu tror jag fortfarande att det är klokast med en varierad kost, men som en bantningsmetod är (för mig) fettdieten tilltalande.






Jag älskar bacon och ägg på morgonen.
Om man tycker bättre om youghurt får det
bli den fetaste grekiska varianten, lättvarianter
är inte tillåtna - och naturligtvis inget socker.



Ytterligare ett drastiskt drag har jag gjort. Efter att under många år ha varit väldigt rojalistisk har jag de senaste åren börjat tycka att vårt kungahus är en märklig institution, som i alla fall inte jag har lust att stödja. Jag har alltså, i stället för att bara prata om det, gått med i Republikanska Föreningen! Kanske mest en symbolhandling, men bättre än att bara gnälla över hur fel jag tycker att det är med vårt urvattnade kungahus.





Republikanska föreningen har fått en ny medlem - Skogseva.



Det blev inget mer med vårt "körande" i Lund. Käre makens första magkänsla, att det var fel kör för oss, fick styra. Jag tyckte nog också att det kändes lite för mycket som en "komochtrallaenstund"-kör och är beredd att leta vidare. Svåger och svägerska tyckte samma och fortsätter inte heller. Nu är vi tillbaka där vi startade. Vi får se vad det finns för andra möjligheter. Genarps kyrkokör, föreslog maken. Då är vi där igen med uppbundna helger och det vill jag inte. Jag fick nog i förra kören när körledaren nästan fick raseriutbrott om man behövde vara ledig vid något sångtillfälle. Inte konstigt att det är strömhopp från den kyrkokören!




Det roligaste, och svåraste, vi (kvinnor) sjöng i kyrkokören
var Pergolesis "Stabat mater". Den är otroligt vacker.

 



Huset är städat, i bakgrunden spelar Glenn Gould i en TV-kanal som heter Axess. (Matnyttig.) En udda och mycket excentrisk person som fick sitt genombrott med inspelningen av Goldbergvariationerna. Han klädde sig varmt även på sommaren därav den underliga klädseln vid flygeln nedan. En gudabenådad pianist som dog femtio år gammal och som drog sig tillbaka från scenen långt tidigare för att enbart göra skivinspelningar.





Glenn Gould var rädd för att bli kall, säkert förödande
för pianistfingrar.



Nu dimmar det till sig utanför fönstret och jag är också rädd för att bli kall så en brasa blir nog bra, dessutom välkomnande när maken kommer om en stund.




Jag önskar Barack Obama lycka till i hans näst intill omöjliga uppgift att styra USA på ett bra sätt.
Åt alla oss övriga, vars uppgifter här i livet är av betydligt enklare art, önskar jag en trevlig torsdagkväll.



Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0