Museimus

Kortrapport:

Träning på förmiddagen och var helt ensamma lokalen. Det går bättre och bättre och kroppen känns faktiskt starkare även  om vi inte hållit på så länge. Hoppas att vår utthållighet är god och att vi inte tappar lusten - ännu så länge känner vi oss motiverade.





Motivationssymbol, även kallad morot.



Efter träningen hem för en snabbdusch och sedan ilade vi in till Malmö för att gå en sväng på muséet. Det var några år sedan sist och vi var nyfikna på eventuella omändringar där och på deras fasta konstutställning. Det var inga revolutionerande omändringar precis - rävarna stod och glodde på samma gamla, väldigt döda höna, som de gjorde när jag var barn för sextio år sedan. Redan då hade den varit avliden länge, den sköts redan 1901. Inte undra på att den ser sliten och trött ut!






Kan platsa bland de uppstoppade rävarna.
Denna ser fräschare ut än den där befintliga hönan.



Det nyaste tillskottet på muséet var en liten grotta där man genom en knapptryckning kunde starta en jordbävning. En ljud- och känselupplevelse. Räligt, för att uttrycka sig på ren skånska! Den "äkta" bävningen låg för nära i tid för att jag ville bli påmind om hur det lät och kändes.
"Fiskavdelningen" är ganska fin och definitivt utvidgad sedan jag var barn då det simmade några trötta torskar och inget annat i de, för mig som litet barn, så skrämmande akvarierna. Vi hade turen att få se en av huggormarna äta upp en liten skär musunge. Dramatik i litet format.





Mumsig musunge - mat  för en huggorm.



Om jag ska recensera museibutiken får den tre stjärnor av fem, medel alltså. Verkligen inget överdåd. En del bra litteratur, alldeles för lite övriga saker. Brioleksaker är väl inte det jag skulle leta efter i en sådan butik, men det fanns i alla fall.




Hör taxen hemma i en museibutik?



Museibutiken, Slottsholmen

Ganska tråkig för att vara en museishop.


Veckoshopping i ICA Maxi i Västra hamnen, stor affär - men, nej. Maken packade just upp den ruccolasallad vi köpte där och den ska lämnas tillbaka i morgon. Den måste ha varit död redan före hemtransporten!



Middagen i form av färdiggrillade revben och sallad väntar. God kväll önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Yngsta dottern

Be att få inflika att minnet verkar si så där idag... Förra gången du var på museet fanns jordbävningsgrottan också (det är några år sedan) och du ville inte testa då heller. Då var det nog LA-bävningen som låg i närminnet!

2009-03-03 @ 18:40:39
Postat av: Yngsta dottern

Glömde ju säga: Lärkan sjöng i Trelleborg idag när jag var ute på min lunchpromenix! Våren är på gång!

2009-03-03 @ 18:44:04
Postat av: Kamilla Nyström

Den där taxen,, hi hi, en sån har funnits i vårt hem vid något tillfälle, nog inte riktigt museiföremål än ... eller?

2009-03-03 @ 20:48:18
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

Musungen tycker jag är för söt som ormmat,,stackars lilla liv!

Och den där taxen, kan den redan vara museiföremål? Hur gammal är man egentligen ha ha, en sån har ju funnits i vårt hem vid flera tillfällen under min livstid. Men den är nog ganska tidlös tror jag!

kram K

2009-03-03 @ 20:50:57
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

Musungen tycker jag är för söt som ormmat,,stackars lilla liv!

Och den där taxen, kan den redan vara museiföremål? Hur gammal är man egentligen ha ha, en sån har ju funnits i vårt hem vid flera tillfällen under min livstid. Men den är nog ganska tidlös tror jag!

kram K

2009-03-03 @ 20:51:01
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

Musungen tycker jag är för söt som ormmat,,stackars lilla liv!

Och den där taxen, kan den redan vara museiföremål? Hur gammal är man egentligen ha ha, en sån har ju funnits i vårt hem vid flera tillfällen under min livstid. Men den är nog ganska tidlös tror jag!

kram K

2009-03-03 @ 20:52:11
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

ja så har det hänt igen,, men idag var det inte mitt fel, sidan verkar fungera dåligt. och det bara snurrade på här, och nu när jag kollar så är jag med hur många gånger som helst,,"fniss" sorry

2009-03-03 @ 21:27:31
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Anita

Undrar hur dom bär sig åt för att hindra odjur att leva i dom gamla uppstoppade djuren. Dom var vi, du, Anna-Lena, Gunilla och jag och tittade på tillsammans när vi var barn. Jag undrar hur gamla vi var då. Troligen var de äldsta av oss minst tio för att bli insläppta med småsyskon.

Av akvarierna minns jag bäst en stor hummer med bara en klo och den var omvirad med järntråd. Kram

2009-03-04 @ 09:06:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0