Regn och räkröra

Tack och adjö till storasyster och svåger som tagit hand om mig på bästa sätt under några dagar. Jag lämnade dem i ett småregnigt och gråmulet Sollebrunn, där lärkan trots tristväder sjöng för glatta livet över fältet.





Lärkan är oansenlig till utseendet men
sannerligen inte i sin sång.


Det blev en blöt färd hem till Romeleåsen. Regnet fullkomligt vräkte ner över sträckan Göteborg-Varberg. Jag kände mig som en amfibie som stundtals gled fram över de stora vattensamlingar som fanns i omkörningsfilen, där jag naturligtvis befann mig.





Detta hade varit ett perfekt fortskaffningsmedel i dag.


Efter Varberg avtog regnet och när jag närmade mig Hallandsås tittade solen fram på det raraste och mest välkomnande sätt. Det är bara att konstatera att de flesta rapsfälten finns i Skåne. Och att de är i full blom. Landskapet är alldeles gulrutigt! Och doftande! Doften tog sig in i bilen och bedövade mina luktsinnen - ljuvliga rapsblomsdoft.




Rapsfält och regnhimmel är en oslagbar färgkombination.


Hemma på exakt fyra timmar, helt överkomligt. Inspektion i trädgården. Det händer en del på fem dagar. Spirean har lämnat det absolut vackraste stadiet och har en del vissna blommor. Å andra sidan har snöbollsbuskarna stora knoppar. Vinden har mördat ett litet skott av min vackra ljusblå clematis - vars namn jag icke minns. De nysatta nepetorna tar sig fint och växthusets innevånare, tomater, "peppror", vincor, pelargoner och klockrankor växer synbart.


Klockranka 5 frön

Klockranka - igen.


Ute har det mulnat efter det soliga välkomnande jag fick. Maken lagar en favoriträtt, "Gittans räkröra", om vi har tur kan vi äta i växthuset.

Gittans räkröra

2-3 port


0.8-1 kg         räkor

2 burkar         musslor (eller uteslut och tag mer räkor)

1 msk            smör

1 msk            olivolja

75 g               smör

2 klyftor          vitlök

1 knippe        persilja (hackas)

1 burk            konserverade tomater

1                    gul lök (finhackas)

1.5 dl             vitt vin

                      salt

                      peppar

1 msk            rivet bröd



Gör vitlökssmöret. Sätt ugnen på 250-275 °C. Koka löken i en blandning av olja och smör. Tillsätt tomaterna, vin, salt och peppar. Lägg blandningen av räkor och musslor i botten på ett (förvärmt) ugnseldfast fat. Häll över såsen och persilja. Klicka vitlökssmör över och strö över det rivna brödet. Hetta upp det hela i ugn tills ovanytan ser läcker ut (ca 5 minuter). Servera med något gott bröd.






 

God middag önskar


Skogseva



(I dag är alla bilder stulna från nätet)

Kommentarer
Postat av: Inger

Välkommen hem ! Vi får tydligen vara glada att du kom hem i ett helt stycke......hm

2009-05-08 @ 19:14:58
Postat av: Skogseva

Inger: Tack snälla.. Jag är tacksam själv!

2009-05-08 @ 20:20:15
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Kamilla Nyström

Välkommen hem! Jasså,,, du kör i omkörningsfältet du,,,h a ha,,

kram Kamilla

2009-05-08 @ 21:37:28
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Kamilla: Gillar inte slöfilen...

2009-05-08 @ 21:56:25
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Kör Eva

Jag tyckte jag kände igen dig på nyheterna.

De talade om en "vettvilling" som körde alldeles för fort.

Skönt att du är hemma igen.



Kvällens gåta.



Vad heter den som flyttar ihop igen med ett gammalt ex ?









Svar : Dumbo



Ha en bra kväll

Kram Eva

2009-05-08 @ 22:02:58
Postat av: Skogseva

Kör Eva: Var får du allt ifrån. Du är som en gevär som sprutar ut roligheter i stället för kulor!



Kram på dig rolighetsminister

2009-05-08 @ 22:44:30
URL: http://skogseva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0