Det här med uppvärmning...

..är ett dyrt kapitel. Av den anledningen springer det nu runt två stycken män i och omkring vårt hus för att installera en värmepump, som är tänkt att minska uppvärmningskostnaderna och ha betalat sig inom sisådär tre år. Allt enligt käre makens (optimistiska?) beräkningar.   Mitt estetiska sinne (det är inga vackra lådor som ska spruta ur sig värmen) säger nej nej, men mitt ekonomiska sinne böjer sig. Jag har redan börjat fundera över vad vi ska göra för roligheter med alla de pengar vi kommer att spara! Om tre år behöver vi kanske pengarna till sjukvård t ex. Tänderna behöver säkert bli utbytta - en dyr historia som man behöver ha lite sparade energipengar till.

Dagen utanför är grå  = Skånevintrig, men här inne som vanligt varmt, ljust och vänligt.




Fårhagen en solig vinterdag.



Mer om värme:
Hemma igen efter en tur till Malmö och ett besök hos min litterära och kulturella mentor, den gamle åklagaren. Pigg i huvudet som en oförstörd tjugoåring och rosig om kinden som en Törnrosa. Kallt i lägenheten, ca tjugo grader, bostadsrättsföreningen snålar svårt med uppvärmningen. Dom styrande  i föreningen är väl yrkesarbetande och borta om dagarna och vet inte hur det känns att tillbringa det mesta av dagen sittande i en fåtölj. Åklagaren vill inte bråka eller gnälla utan sveper i stället filten tätare om benen, där han sitter och lyssnar på sina ljudböcker. En mycket god och klok vän har han blivit den gamle mannen.

(Jag vet inte varför men helt plötsligt blev texten centrerad och går inte att vänsterjustera - datorer!)

Under mina timmars frånvaro han "männen" nästan färdigställa installationen av värmepumpen och, tja, det blev inte så gräsligt som jag föreställt mig. Huvudsaken är att vi, till skillnad mot åklagaren, kan hålla våra tjugåtvå-tre grader, kallare vägrar vi ha, maken och jag.

Maken kallar till bords - han har åstadkommit en delikat sallad och den som säger usch och fy om sallad har aldrig sett min käre makes dylika - tallrikarna fullkomligen dignar av godsaker



..och i detta fall avokado, tomater, kassler, potatis, sallad förstås, parmesanost och så "hemliga dressingen".

Nu ska jag förbereda grovbrödsdegen genom att skålla grova mjölsorter.

Godkväll önskar

Skogseva









Kommentarer
Postat av: Alice

Hoppas julen blir riktigt varm och god med den nya värmepumpen och att grovbröden smakar bra.

Ha en skön jul!

2008-12-15 @ 21:26:32
Postat av: Tack för din "varma" tanke och god jul önskar Skogseva

2008-12-18 @ 19:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0