Nu har här varit

...en "liten elektrisk man" och gjort elinstallationen av värmepumpen, som nu blåser ut varm luft i kök och i vår pyttelilla hall. Ljudet är ganska diskret, jag tror inte att jag kommer att störas av det. Återstår att se vad det gör på våra elräkningar.

Här kommer bild på gårdagens kräftstjärtsmörgås:



Det är inte så dumt att lägga på en dillkvist ,
sådan fanns emellertid inte hemma i går.


Dagen har varit medioker, våra förkylningar (särskilt makens) blommar ut ordenligt och vi är båda trötta och inte "in the mood". Jag har i alla fall gått "fyran" med Arwen även om det var lite motigt. Blev lite uppiggad när jag mötte ett gäng om 10-12 spänstiga gamlingar (något äldre än jag) som travade med och utan stavar. Jag erbjöds en plats i ledet, men kände att det nog får dröja några år. Gruppromenad får det bli den dag jag inte vågar mig ut på egen hand i skogen.

Slängde sedan hunden i bilen och åkte in till Lund för lite praktiska göromål. Jag lämnade in en gammal teckning som min farbror gjorde 1918, den behövde ny passepartout. Det är en liten teckning som föreställer ett korsvirkeshus, mycket detaljrikt avbildat, varje tegelsten är på plats. Teckningen är  förmodligen gjord i studiesyfte (farbror blev senare arkitekt) och jag tror att huset möjligtvis ligger eller låg på Östergatan i Malmö. Mannen och kvinnan i ramaffären, båda i pensionsåldern, var pratsamma och berättade om sitt arbete, att de inte har någon som kan ta över verksamheten efter dem och om alla fina gamla redskap och maskiner de använder och vilken noggrannhet som krävs för att resultatet ska bli bra. Långt ifrån Gallerix sätt att arbeta. De berättade också om en stor, nyrenoverad tavla som de fått i uppgift att glasa in bakom tjockt okrossbart glas, lägga på nytt bladguld på ramen och sedan leverera till Akademiska Föreningen. Den var så stor och tung att det krävdes ett par stadsbud att leverera den. När de efter en vecka inspekterade tavlan för att se hur den såg ut på plats var bladguldet redan svårt repat av klåfingriga studenter! Det okrossbara glaset behövdes som skydd mot snapsglas och annat som brukade fara genom luften i lokalen! Odågor finns minsann överallt!

Köpte sedan en stor duk som ska bli något att hänga på väggen här i vardagsrummet. Vill inte sträcka mig till att kalla det tavla, snarare någon slags dekoration/planch/utsmyckning. Vill försöka få till färger som passar till soffa/matta/kuddar och det är väl inte så en konstnär arbetar precis. Duken är 120x150 cm så det blir en stor dekoration! Jag kanske tar en bild på den när den är klar. 

Fram till dess får ni nöja er med en annan tavla:



Timjan, vår vackra och snälla ragdoll.


Gott te (det ska jag dricka nu) och god afton önskar jag er alla

Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0