Sillamentation

Sillen är uppäten - länge leve sillen! Kan jag slippa äta sill på ett tag. Stekt, inlagd, luad och halmad, syltad och saftad, Jansson, Persson, Svensson. Jag vill inte ha mer - jag är nöjd fast missnöjd. Magen är sillfull, liksom kompostspannen.





Clupea harengus - du överskattade och urvattnade sill.



Varför, varför, varför måste vi svenskar äta sill så fort det är jul, midsommar, påsk, bemärkelsedagar, dödsfall, födslar? Får vi aldrig nog? Jo, jag fick. Jag fick nog idag. Kommer aldrig mer att fira någonting genom att äta sill. Ge mig en köttbit, biff eller entrecote eller en fisk  -  en helt vanligt som heter torsk eller gädda eller aborre eller gös och som kokts eller stekts eller ångats eller bräserats, MEN ABSOLUT INGEN SILL!






Gadus morhua - en delikatess, kokt med senapssås.



Ute blåser vårvindar friska, upp med fönstren och vädra ut sillukten. Begrav den gravade och bär ut den inlagda. Låt oss höja ett glas och sjunga en sorgesång över en överskattad sillsvans. Miserere, miserere, gånge denna sill ifrån mig.






Käre Jesus, jag hoppas att du slapp äta sill
som din sista måltid...




 

God kväll önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Yngsta dottern

Mmmm...har avnjutit Kåsebergas stekta inlagda samt deras senapssill tillsammans med en brödskiva och ett ägg till lunch och med potatis och ett ägg till middag! Länge leve sillen! I solen i trädgården tillsammans med en öl kändes det helt rätt och smakade underbart... Ni måste ha gjort fel! :-)

2009-04-11 @ 19:33:46
Postat av: Kör Eva

Isåfall är det fler än ni som gör fel.

Jag skulle bjuda mina döttrar + en pojkvän på påskmiddag.

De fick välja vad de ville eftersom jag vet att de inte gillar sill.

Ni kan aldrig gissa vad det blev.............

Korv Stroganoff ??? !!!

Första gången jag ätit det en påskafton. :=)

Men alla de unga var överlyckliga och rensade alla kastruller.

Tur jag var hos bekanta på långfredag och fick ett RIKTIGT påskbord. L

Fortsatt glad Påsk önskar jag er båda.

Imorgon söndag blire det Nicaraguansk bondemässa !!



Kram

Eva

2009-04-11 @ 20:49:55
Postat av: Skogseva

Yngsta: Det var bara så att helt plötsligt gick det inte att äta sill! Det var inte gott - bara silligt!

Kram på dig



Kör Eva: Varför bjöd du inte in mig på Korvanoff, det var säkert godare än sillen! Sjung fint i morgon.

Kram på dig också

2009-04-11 @ 22:38:11
Postat av: Kamilla Nyström

Haha,, jag har också alltid ställt mig den frågan, varför ska det vara sill och typ samma mat till alla dessa högtider! Är det snapsen som drar eller har svenskar bara dålig fantasi?

Jag tillhör den kategorin människor som aldrig ätit sill, tidigare i mitt liv. Sillen tillhör sånt som jag äter sen kanske fyra eller fem år! Nu tycker jag det är riktigt gott, konstigt. Fast stekt inlagd sill nobbar jag fortfarande urk och inga konstiga sorter heller. Men matjes, vanlig löksill går faktiskt hem hos mig numera! Konstigt som man kan förändra sig! Berättar det för barnen när dom ratar sillen, att en dag kommer ni oxå bli "vuxna" men det kan ta, öhhh lång tid ha ha

fortsatt skön påskhelg!

2009-04-12 @ 12:43:14
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Kamilla: Det tog ganska många år för mig också att börja min sillabana. Sedan har jag gillat det - ganska mycket - men nu är det nog slutgillat. Stekt inlagd har jag tyckt allra bäst om, särskilt Falkeskogs. men jag tror dessvärre att jag inte ens vill ha den längre. Jag får äta varm korv till midsommar!

Kram

Eva

2009-04-12 @ 17:21:25
Postat av: Makens äldsta dotter

Det var väldigt GOD sill!



och trevligt - tack än en gång

2009-04-13 @ 16:59:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0