Sköna maj...

I går krävde cyberrymden ånyo ett tribut och norpade min blogg för dagen. En kort sådan som egentligen bara talade om att det inte fanns tid för bloggerier, men dock. Synnerligen irriterande!

I dag har vi sett till så att Vellingeblomman fick in sin vinst för dagen. Vi handlade:

35 Convolvulus
2 Cobea (Klockranka)
5 Nepeta
1 Eldkrona
1 Euphorbia "Snow in summer"
1 Petunia
3 "Plättar i luften"
2 stora cementkrukor
1 rosgödning

Summa: 2 014:-  Jag ville jag vore miljonär...


Cobeorna och petunian är planterade, men storarbetet får vänta till i morgon.


Ninis Desktop Pictures

Cobea ser ut så här. Förra gången jag odlade sådan var på
en liten fransk balkong i min första lägenhet i Malmö.
(Stulen bild)


Gårdagen var en flaxande dag med träning, städning, ärende tillsammans med yngsta dottern, lite fika i Lund med samma dotter (trevligt) och middag på kvällen hos svåger och svägerska. En trevlig avslutning på månaden april. Lund präglades redan vid tvåtiden av det firande som säkert höll på hela natten. Mycket skräp for omkring i vinden och uteserveringarna var fulla.




Ebbas skafferi på Bytaregatan i Lund har en fin liten gård som
är perfekt att sitta och fika på en solig sista april. Särskilt om
man gör det i sällskap av en dotter...
(Stulen bild)


På hemmaplan händer allt på en gång:




Runt uthuset slår alla mina med så stor möda planterade
ormbunkar ut. De är små underverk som rullar ut gröna och
eleganta fransar.




Äppelblommorna är på gång.




Häggmisplarna ut mot vägen står i full blom.




Uppfartens brudslöja "Grefsheim" har börjat blomma. Busken i mitteln är
en snöbollsbuske, vidunderligt vacker när den blommar. Bild kommer när
det är dags.




Första rabarberskörden - äntligen!  Jag var lyrisk när jag skördade. Finare,
mer perfekta, mjällare och vackrare rabarber har aldrig skådats på denna
vår jord. Och jag har gjord dem alldeles själv! Gödslat, pysslat, vattnat. Det
lönar sig att vara snäll mot det som växer - ibland i alla fall!



I morgon är det fårhämtning, ett litet äventyr i sig. Spännande att se hur årets lamm ser ut och hur de beter sig när vi släpper dem i hagen för första gången. Rapport kommer med bilder.
Käre maken lagar till förstamajmiddag med lax och någon dressing till salladen som heter "Green goddess dressing". Den är mycket mumsig. Ja, storasyster, jag ska ta med receptet!


En god första maj önskar jag er alla, ni trogna läsare.


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Trodde du gjort som skomakaren....mellan hägg och syren !

2009-05-01 @ 18:30:44
Postat av: Anita

Vi har inhandlat på Fly växthus - vita hänglobelior, blandade lejongap, båda till verandalådor, liten,rosa, vaddennuheter och ännu mindre som jag inte heller kommer ihåg - 230 kronor. Då inkluderade det ett par krukfat och trädgårdshandskar.

Trevligt med goda recept. Vi ser fram emot din ankomst. Kram

2009-05-01 @ 19:25:00
Postat av: Skogseva

Inger: Om man skulle göra som skomakaren blev det ingen semester alls i år - hägg och syren blommar samtidigt. I Lund i alla fall.



Storasyster: Jag kommer och inspekterar lådorna, speciellt "vaddennuheter". Vi ringer och stämmer av - någondag.

2009-05-01 @ 20:11:09
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Inger

Ser framemot att se planteringen av 35 !!....convolvulus.....ganska många ju.

2009-05-02 @ 12:18:17
Postat av: Skogseva

Inger: Det går åt! Vi har tio blomlådor. Tre C. i varje och några i växthuset. Vips - trettiofem styck.

2009-05-02 @ 16:39:21
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vad gott med rabarber! Längtar till vi också kan få äta de första egna rabarberna :)

2009-05-02 @ 18:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0