Ett grått lock

...låg över vår skogsnejd när jag tog med Arwen på dagens långpromenad. Vi har namnat skogsvägarna jag brukar trava på för att maken ska veta var han ska leta efter mig om jag inte återvänder. "Pensionärsvarning" hade barnen säkert sagt.  Nåväl, jag bestämde mig raskt för att gå "fyran", som är en runda som tar ca två timmar. Den går på skogsvägar (naturligtvis), på stigar, utmed gärden och utmed Höje å, mycket nedför i början och sedan, som ett naturligt straff, flåsmycket uppåt. Romeleåsens skönhet kan ta andan ur en på mer än ett sätt!


Bilden tagen någon gång tidigt i höstas.
En typisk Arwenpromenadväg på Romeleåsen.


Nåväl, gick jag där med en glatt skuttande hund framför mig när jag överfölls av en lyckokänsla. Ni vet en sådan som kan drabba en plötsligt och som man kan förnimma som champagnebubbel i blodet.

"Här går jag på mina friska ben och jag har allt jag kan önska mig. Käre maken finns en bit härifrån, just nu handlande mat, barn och barnbarn finns, jag finns i denna fantastiska del av världen, det ligger rimfrost på mark och grenar, näsan är kall och snorig, jag kan andas, mitt hjärta arbetar i min kropp, jag lever och är just nu makalöst lycklig!"

Den lyckokänslan har jag kvar en liten glittrande skärva av fortfarande nu när jag sitter här och skriver. Det brinner en brasa i spisen, Edvard Persson sjunger skånska visor i radion (hoppsan!) och käre maken vad gör han tror ni - jo minsann, lagar mat! Oxsvanssoppa som vi ska ha i morgon. Vem lagar oxsvanssoppa nuförtiden? Den ligger väl långt från den trista och vanliga mat jag nämnde i går. Soppa verkar över huvud taget inte vara populärt och betraktas ofta inte som "riktig" mat. I synnerhet män verkar vilja ha kött i någon form för att det ska kunna kallas middag. Maken jublar normalt inte heller över soppa därför är det extra trevligt att han själv valt att laga till en sådan.
I dag ska vi ha en kräftstjärtsmörgås - "Det är väl ingen middag" säger ni. Jodå, hör här:

(För två personer)

1. Tag två runda brödkakor, "Hällakaka", bred med smör och rosta i ugnen några minuter.

2. Klyfta två eller tre hårdkokta ägg och lägg på de avsvalnade bröden.

3. Rör samman majonnäs, creme fraiche, lite cayennepeppar, vitlök (så mycket ni vågar - vi brukar ta fyra klyftor) och ytterst lite rivet citronskal. Bred ett frikostigt lager över äggen.

4. Låt innehållet i en burk kräftstjärtar (den stora burken) rinna av ordentligt och fördela på de två smörgåsarna.

Strimlad sallad och tomatklyftor runt smörgåsen ser snyggt ut och är gott till.
Servera med ett gott vitt vin, t ex Vicar´s choise (98:-).
Denna smörgås är en efterapning av den kräftmacka som serveras på Olof Viktors. Skillnaden är nog bara att dom har riktig aioli medan vi valt en magrare creme fraichevariant.

Jag ska koka några äppleklyftor i fläderblomssaft, krydda med ganska mycket rosépeppar och servera till vaniljglass som dessert lite senare i kväll.


Som avslut tar vi en sommarbild.



Ett naket barn som kissar ute - somrigare kan det inte bli.


(Tack för kommentarer, det är trevligt och då vet jag att det är någon som läser mina alster.)



God kväll och god middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Yngsta dottern

Hallå där! Den där rumpan känner jag igen. Storgrabben min som märker revir...

2008-12-29 @ 19:53:30
Postat av: Kör Eva

Det är alltid lika roligt att e om det finns något nytt att läsa om.

Plus att jag känner mig lite närmre dig nu genom att läsa vad du delger oss av ditt liv.

Glad för att du skriver om din lyckokänsla. Tänk om fler människor stannat upp i livet och faktiskt känt efter.

Visst har vi det bra. Även lilla jag som arbetar och inte bor så naturskönt. Men ändå lever jag och har hälsa och har det oförskämt bra.

Smörgåsen kommer att lagas vid tillfälle.

Tack för en bra blogg.

Kram

2008-12-29 @ 20:57:19
Postat av: Mia

om det är din bild av sommaren har vi nog olika syn ;) tycker det är äckligt med nakna ungar, lite peddo-varning.. o toa finns ju .. så nää.. blä!

2011-07-28 @ 21:34:02
Postat av: Anonym

om det är din bild av sommaren har vi nog olika syn ;) tycker det är äckligt med nakna ungar, lite peddo-varning.. o toa finns ju .. så nää.. blä!

2011-07-28 @ 21:35:47
Postat av: Anonym

Jag håller med Mia om det hygieniska men ni kanske inte har råd med kläder eller toa. Jag har nog också en vackrare bild av en sommar än en grisskär pinkande unge som exploateras av en enfaldig eller två enfaldiga föräldrar. Skämmes tamejfan. Någon som ringt socialen för det finns nog bidrag till kläder och toalett kan ni nog få finansiering från kommun eller bank eftersom det länge varit svensk standard. Äcklig bild, bläh!

2011-09-14 @ 12:22:15
Postat av: Aina

Han runkar väl ha ha ha ha? Sexig är han och hur lång är kuken vid erigerat tillstånd? har han porrpung

2012-10-24 @ 21:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0