Skurlov

Förr i världen fanns det skurlov. Det innebar tydligen att skolan skulle tvättas från golv till tak av den lilla städslade städtanten. Det har dock icke Skogseva upplevt. Pippi Långstrump ordnade sitt eget skurlov, spände fast skurborstar på fötterna och dansade fram genom Villa Villekulla. Innovativt tycker jag.



Min barndoms idol nummer ett. Hon kunde
allt, var rik, snäll, stark - och rödhårig. Ända
sedan jag var barn har jag tyckt det är fint
med rött hår!


I dag har jag skurat vårt uthus. Med hjälp av käre maken naturligtvis. Har länge gått och tittat på de fordomdags vita vindskivorna - nu gråa, för att inte säga svarta, av smuts och mögel. Det är åtta år sedan hus och uthus målades och lite småsmutsigt har det vita hunnit bli. Jag testade att skura en grå knut med vanligt vatten. Den blev vit! "Använd Yes" sa käre maken, som tagit del av Folksams undersökning av preparat som avlägsnar och motverkar påväxt av mögel och alger på målade ytor utomhus. (Puh!)





Det är bara att erkänna - Yes är bäst.
Det är som reklamen säger drygt,
snällt mot händerna och dessutom
tog det bort mögel- och algpåväxt på
vårt uthus.


Jag blandade till en hink med diskmedel och började storskurandet. Fram med stegen Maken gjorde en fiffig innovation för hinkupphängning. Upp och klättra med dig! Det blev ett tvåmansgöra. Smuts, alger, mögel lossnade snällt och det blev skinande vitt.




Jag antar att ni ser skillnad mellan tvättat och otvättat.


Jag klättrade, maken räckte hink och vattenslang för avsköljning. Resultatet blev perfekt! Vi fick nästan ett nytt uthus. I morgon fortsätter jag med de delar jag kommer åt utan hjälp, sedan är det klart!




Rent och fint. Krusbärsbuskar och vinbärsbuskar likaså!




Vinbärsblad och liten spindel - nytvättade med Yes!


Förmiddagen gick åt att gräva en liten grop i Romelåsen för fastgjutning av brevlådefundamentet. Marken här är ju inte nådig att gräva i och värst är det upp vid vägen, där det av naturliga skäl är extra ogenomträngligt. Det lyckades och fundamentet sitter nu på plats i sin cementklump som får natten på sig att härda ordenligt.




Jodå - det är helt i våg!


Så mycket och så tungt arbete kräver en liten stunds avkoppling. Vid fyratiden ropade vi med en mun "Margueritatime!" och maken rusade in och fixade till denna gudadryck. Det finns ingen som gör så fina saltkanter som käre maken!




 2 delar Tequila, 1 del Roses lemon, en del Triple sec, is. Serverades vid
planket där det var vindstilla, varmt och skönt. En rosmarin tittar upp
över bordkanten.


Nu ska vi grilla entrecoter och äta med ett aromsmör med nyskördad libsticka, citron och vitlök. Stekta potatisar och en sallad därtill.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anita

Jag har ju tvillingen till din duk, men inte hoppar det fram någon margareta på den inte. Kram från nyhemkomna storasyster

2009-04-18 @ 21:04:23
Postat av: Skogseva

Anita: Välkommen hem! Om du hade kört sisådär trettiofem mil till hade du garanterat fått en "Margareta".

Vi ringer i morgon.

Kram

2009-04-18 @ 21:53:16
Postat av: Kamilla Nyström

Yes, det ser bra ut! Kanske nåt jag skulle prova då. Sågade ner en stor buske idag som stod emot en vägg som förmodligen varit vit. Jag föreslog högtryckstvätt, maken menade att väggen inte "håller". Så jag får väl blanda en hink med yes imorgon och helt enkelt skura väggen!

Kan förövrigt tala om att jag har lila Yes!

kram K

2009-04-18 @ 22:38:36
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

kamilla: Jisses... finns det verkligen lila Yes? Den går säkert lika bra att skura väggar med som den vanliga gröna. Om du ska skura så använd större dos än du brukar till vanlig disk.

Kram

2009-04-18 @ 23:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0