Trycksvärta

Handlingsrunda för sill- och presentinköp. I butiken som inte hade så mycket sill men väl hushållsapparater av alla upptänkliga slag fanns också massagestolar. En sådan stol går man bara inte förbi. Man sätter sig snällt ner och får sin gratismasage. Där fanns två stolar. En för maken och en för mig. Efter en massageomgång bytte vi stolar och tyckande. Billigaste var bäst. Nu var det inte en hel stol utan en massagedyna som lades i en stol - fiffig tanke. Om man äger just en sådan stol med hög och rak rygg som krävdes för att dynan skulle fungera på tänkt sätt. Det gör man inte, så vi sparade 1500 kronor. 

Massagedyna OBH 6076
Väldigt skönt, men kräver speciell stol
som inte finns hos Skogseva.


Efter massageavdelningen kom blodtrycksmätareavdelningen. Här fanns mer pengar att spara. Om man mäter sitt blodtryck på plats behöver man ju inte köpa den där blodtrycksmanchetten. Vi sparar ytterligar 1500 kronor. Fiffigt uttänkt eller hur! På med manchetten som genast satte igång med sitt arbete. 165/80. Etthundrasextiofem genom åttio!  Maken satte den på sin handled. Normala, för att inte säga perfekta, 120/80. Ny manchett testades. Samma värde. Jag var inte bara sjuk med ett onaturligt högt blodtryck, jag var säkert döende. Skulle falla till marken innan vi kom fram till kassorna med den inhandlade presenten. Barnbarnet skulle aldrig få sin så hett eftertraktade Soda Stream. Jag skulle inte få uppleva sillbordet till påsk. Och jag som skulle göra "Eissplittertorte". Maken skulle vara tvungen att fixa allt själv. Borddukning som han inte är så bra på. Köttbullar, vitlökssill. Plus begravning och bouppteckning.




Vi har köpt det mesta av sillen färdig, men
ett par sorter gör vi själv - och naturligtvis 
köttbullarna och Jansson.


Något måste göras. Jag ville inte dö till påsk. Det är förbehållet Jesus och några till. Det fick bli ett besök på vårdcentralen där jag fick tid en timme senare. Hem och stoppade i mig lunch medan maken skötte all uppackning. Tillbaka till vårdcentralen där inget hände. Och inget hände. Och inget hände. Jag var bortglömd. Blodtryckstagaren satt i möte men kallades ut därifrån. Jag hade haft gott om tid att titta i tidningar och få mitt inre att övergå i ett meditativt lugn, men jag fick ändå vila en stund medan, tror jag, blodtryckstagaren fortsatte sitt möte. Rosig, glad och säkert med ett perfekt eget blodtryck kom hon sedan och satte  på mig manchetten. Etthundrasextiofem genom åttio! Vilken perfekt fungerande mätare de hade i affären. Vad gör jag nu? Dör jag?




En sådan här rackare ska man akta sig
noga för att prova i butiken. Det skulle
aldrig falla mig in att köpa den, jag hade
varit tvungen att kolla mitt tryck hela tiden
och därmed alltid känt mig sjuk.


Det skulle jag nog inte göra, troddde den friska och med lagom högt blodtryck försedda kvinnan/sköterskan. Hon var inte bara frisk hon var dessutom vacker. Och ung. Brydde sig säkert inte ett dugg om att jag, en äldre kvinna, hade farligt högt blodtryck. Jag ville ha garantier för min fortsatta levnad, åtminstone över påsken, men det kunde hon inte ge. Men hon trodde att jag skulle överleva. Och att jag kunde fortsätta träna. Så skulle hon ta ett nytt tryck om en vecka sådär. Så fick man se sedan... Jag undrade vad hon menade med det. Skulle jag dö sedan i stället? Nää, men kanske jag skulle få träffa en doktor. Som kanske kunde ge mig tabletter. Om han tyckte att det behövdes.




Det kan vara skrämmande med läkare...


Tja, det lät ju lite lugnande så om jag har tur överlever jag påsken. Jag har i alla fall fixat till Eissplittertorten. Så det slipper käre maken. Ifall, ifall...


Eissplittertorte

1 l vispgrädde, vispas med 4 tsk vaniljsocker

Rör ned:
150 gr maränger, delade
4 msk krokant (jag tog två Daim och hackade)
100 gr finhackad blockchoklad
2 msk rom eller cointreau

Fördela i cup cakeformar, strö över en del av chokladen och frys.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Hanna

Usch, så får du inte säga!!!! Det blir nog bra ska du se :) Eissplittertorte låter iaf väldigt gott! puss&kram

2009-04-08 @ 18:08:25
Postat av: Skogseva

Hanna gumman, du behöver inte vara rädd, jag har inte för avsikt att dö - i alla fall inte före påsk!

Kram till er alla

2009-04-08 @ 18:38:50
Postat av: Inger

En sådan massagestol har jag provat,och oj så gött det kändes men har ingen fåtölj att ha den i.....

Lev länge och väl,det hjälper med piller,det fick jag.

2009-04-08 @ 19:16:10
Postat av: Kör Eva

Du Eva !!! Ont krut förgås inte så lätt........



Det är för du håller på hela tiden med alla dina projekt.

Prova med att ligga på soffan en hel dag och bara äta praliner och "spralla" dig trött.



Nej , jag skojar....det blir bra med piller det ska jag kanske också få.

Jag har också lite högt blodtryck ibland.

Ha en riktigt glad och trevlig påsk.

Kram

Eva

2009-04-08 @ 20:07:45
Postat av: Skogseva

Inger: Det var det som var tokigt; en sådan stol finns inte i hemmet - om man inte har en ordentlig kontorsstol förstås. Glad påsk på dig!



Kör Eva: Motion, motion, motion är det som hjälper mot blodtrycket har jag förstått. Vi får väl knapra piller tillsamman. Hur var det nu med klematisen?

Må så gott i påsk.

2009-04-08 @ 20:32:07
Postat av: Privatläkaren

Alla feta tårtor ger garanterat högt blodtryck!!!!

2009-04-08 @ 22:11:44
Postat av: Skogseva

Käre privatläkare - jag har naturligtvis icke för avsikt att själv äta feta tårtan! Jag ska servera våra gäster den och inte smaka en bit själv.

Kram på dig

2009-04-08 @ 22:41:30
Postat av: Yngsta dottern

Är det inte när undertrycket är högt som det är farligt?

2009-04-09 @ 10:14:05
Postat av: Skogseva

Yngsta: numera tar man hänsyn till båda trycken, men det är nog fortfarande så att det är viktigast med det undre.

Kram

2009-04-09 @ 11:23:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0