Tussilago, tvätt och Tina

Nu har nog den alldeles äkta våren kommit. Helt plötsligt blev det nästan olidligt varmt, sisådär sexton grader! Att våren aldrig kan vara normal och lite smygande. Nä, den ska kasta sig över en med fågelsång och illvärme. I förrgår inte en tussilago, i dag hoppade de upp och ställde sig i drivor och blommade. Som gula snödrivor ungefär. Lilla tussilago lilla tussilull...




"Tussilago farfara" var det första latinska
blomnamnet jag lärde mig som barn.

Fönsterputsarna var på plats klockan nio i morse och utträttade sitt förträffliga arbete. Lämnade efter sig klart skinande rutor som obarmhärtigt släppte in vårljuset. Hoppsan, köksgolvet måste målas och mattan tvättas. Hörnskåpet som står i vardagsrummet, det fula bruna bölet, (förlåt käre make) är visst fulare och brunare än det var i vintras. Nu ska jag måla det. Och min tavla har fortfarande inte fått sin ram. Det ryckte i alla mina "måstegöra"sinnen. I väg med oss. Veckohandling, ramlist- och färginköp.



Eklisten får vi själv geringssåga och
sätta ihop. Det fixar maken i ett nafs.


Helgen var sedan länge avsatt för växthustvätt - det skötte maken utmärkt själv. Lämpade ut möbler och krukor, sopade och fejade. Drog ned kortsidans solskyddsgardin och slängde i tvättmaskinen. Plattorna utanför växthuset, som under förra säsongen blev gröna, återfick sin gråa fina färg. Det tog sin tid att spola hela huset, så tvätt med Gardenas borste och glastvättmedel får vänta tills i morgon.




Nyinköpt just för växthustvätt men den går säkert att
använda till  - biltak till exempel.




Skurat på insidan, plattorna återstår...


Vi bestämde snabbt att vi skulle äta dagens middag i växthuset så bord och stolar fick köras dit igen, för borttransport igen för tvätten i morgon - kärt besvär.





Fram och tillbaka med växthusmöblemanget - det gillar maken som tar
varje tillfälle i akt att få köra sin kära lilla "redskapsbärare".


Stora bruna och fula bölet hade vi hjälpts åt att bära ut i carporten. Fram med illaluktande ammoniak, tvätta och skölj. Skölj och skölj och skölj. En timme fick skåpet torka och så var det dags för målning. JAG HATAR ATT MÅLA MED LACKFÄRG! Jag är plankstrykare, jag kan måla golv, jag kan måla väggar. Men jag tycker definitivt inte om att peta med lackfärg! Jag är alldeles för otålig och vill bli färdig snabbt. Och så måste man pilla in färg i hörnor och vrår, på smala kanter och bakom pelare som man ju egentligen inte når. Detta böle har pelare, utskurna stjärnor eller om det ska föreställa blommor, utskurna friser, ännu fler svarvade pelare och högst upp som kronan på verket, just det - en krona! En bysnickare har, någonstans, någon gång, löpt amok med svarv, stämjärn och alla andra redskap som behövdes för att göra ett så krusidulligt skåp som möjligt.




Jag vill knappt tro att detta åbäke har bott i vårt vardagsrum.
Nästa bild kommer när skåpet fått mer passande vit dräkt
och står på plats igen. De välsvarvade underredet är inte
med på bilden.


Men skam den som ger sig - i morgon är dags för målningsomgång numero två. Skåpet bli alla fall vitt och det är huvudsaken. Om ett och annat penseldrag syns struntar jag i.

Käre maken förbereder alltså dagens middag: Tinas BLT.  Det är gott - såklart!



Tinas BLT (2 portioner)

4 st tjocka skivor franskbröd
olivolja
1 st avokado
0,5 st finhackad rödlök
några droppar citronsaft
5 st skivor bacon
2 st skivade tomater
5-10 st blad isbergssallad
salt och peppar

1 dl majonnäs
2 dl gräddfil
2 dl riven parmesan
1 st vitlöksklyfta
salt och peppar

Ringla lite olivolja över bröden och rosta dem i en panna.
Skala avokadon och skär den i grova bitar. Blanda den med löken och droppa lite citronsaft över. Smaksätt med salt och peppar.
Lägg baconskivorna på en tallrik täckt med hushållspapper och ställ in den i mikrovågsugnen. Stek baconskivorna på full effekt i ca fyra minuter tills de är riktigt knapriga.
Blanda majonnäs, gräddfil, parmesanost och riv ner vitlöksklyftan. Smaksätt med salt och peppar.
Bred ett rejält lager sås på två av de grillade brödskivorna. Lägg avokadoblandningen, tomatskivorna och baconskivorna i lager ovanpå varandra på brödskivorna.
Bryt isbergssalladsbladen och lägg dem ovanpå baconskivorna. Lägg därefter ytterligare en rostad brödskiva överst och för en trästicka, t. ex. ett trägrillspett, genom sandwichen så att den håller ihop.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anita

Skåpet var vackert som det var, men blir kanske fint också i vita kläder.

Och inte kan jag göra dom goda mackorna, för jag har ingen mikrovågsugn! Kram

2009-04-03 @ 21:26:45
Postat av: Anonym

Det är helgerån att måla ett så vackert utsirat skåp!

Hur får ni bort det gröna på plattorna ?Bara bara vatten ??

2009-04-04 @ 07:09:26
Postat av: Skogseva

Till dig som glömt signatur: icke helgerån! hade det varit ett mästarstycke så... men det är ganska klumpigt tillverkat av (förmodligen) en bysnickare och har absolut inget värde i sig.

Plattorna har högtryckstvättats - bara vatten alltså!

2009-04-04 @ 10:34:32
Postat av: Inger

Sorry....glömde igen

2009-04-04 @ 12:19:48
Postat av: Skogseva

jag anade att det var du...

2009-04-04 @ 14:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0