Timjan och talgoxe

Präktig- och duktighetsrutinerna fortsätter. Förmiddagsträning i Genarp, svisch och svosch så var det klart. Musklerna är nu något mer stadiga än för tre månader sedan. Kroppen orkar definitivt mer och jag känner mig stark och näst intill odödlig - trots blodtryck. Jag är glad att jag faktiskt hakade på käre makens träning, det var inte alldeles självklart. För många år sedan skulle vi vara duktiga och drog igång styrketräning på Workhouse i Lund. Det var roligt ett helt kort tag. Nu arbetar vi med Nautilusmaskiner som är så fiffiga att de jobbar i både "drag"- och "släppefter"-momentet. Om ni förstår vad jag menar. En träningsomgång tar, kan man säga, hälften så lång tid. Praktiskt eftersom jag ju måste hem och gräva i mina rabatter....




Nautilus var ju kapten Nemos u-båt
men det är också en snäcka med
vackra vindlingar.



I dag fick vår "stenrunning" sin första ans. Gammalt och visset från nepeta och geranium (är det det som står där, jag har glömt) klipptes bort. Denna stenrunning är katternas favorittillhåll numero ett. Nepeterna blir svårt åtgångna och tillplattade av de vita katterna. Sixten går nästan aldrig så långt...




Ingenting ser något ut för världen så här tidigt, men här blir det frodigt
av nepeta, blå geranium och vit vinca. Pinnarna är ett försök att hålla
katterna borta från nepetan - det brukar fungera sisådär...


En rund rabatt runt ett av våra fågelbärsträd blev av med sitt ogräs och gammal timjan som envisas med att komma upp om och om igen. Jag hade timjan där från början men drog bort den och planterade en klematis och blå stäppsalvia. Timjan vägrade dö ut helt. Den är tapper och tålmodig och fortsätter komma upp lite här och där. Jag försöker utrota men jag tror att timjan kommer att segra.




Timjan är väldigt vacker men vi har redan i våra
kryddlådor mer än vi har bruk för. Vi har stortimjan,
vanlig timjan och har haft citrontimjan men den är
en lite känsligare typ så jag tror att den har dött
hos oss i vinter.


I "gräsrabatten" var mycket att ansa. Runt elefantgräs och ett annat gräs som jag inte minns namnet på, har jag planterat jättedaggkåpa. Den har övervintrat fint under sitt fjolårsskräp och krafsades fram och jag föll i beundran över de små fint veckade bladen.




I denna, nu så kala, rabatt växer snart två meter höga elefant-
gräs omringade av daggkåpor.




Daggkåpans blad är små fulländade underverk.


Mitt i allt ansande och plockande, maken höll på med bilarna - bytte däck och tvättade så det stod härliga till, kom stora skogsmaskinen och en liten, liten man och inspekterade våra döda almar. I ena almen finns en holk som jag tror är "befolkad". Man kan inte hugga ner någons hem, därför beslöt vi att almen ska kapas ovanför holken. Tanken är att murgröna ska klättra upp och göra en grön pelare av det tidigare så pampiga trädet. Holken inspekterades och maken konstaterade att nytt bomaterial var på plats så någon, jag tror en talgoxe, har flyttat in. Vi får se om den tycker att det blir för stökigt med allt sågande ovanför huvudet. Den kan alltid flytta in i holken bredvid, jag tror inte att där bor någon ännu!




Det är trist med träd som dör. Våra två almar har
varit våra skuggträd under heta sommardagar - de
var så stora att vi kunde krypa långt in under dem.
Nu är de snart ett minne blott.


I morgon blir det Helsingborg och födelsedagsfirande. Något bloggande lär inte hinnas med... Nu kommer maken snart ut hit till växthuset med vår middag - laxpasta av något slag - det har vi gjort oss förtjänta av.



God middag alla kära läsare, och tack för alla telefonsamtal och kommentarer i bloggen!


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

Elefantgräs,, hrm,, vi köpte nåt liknande i höstas, högt, vackert och himla dyrt! Planterade det i jorden och två veckor senare var det dött!? Nu står det några torra kvistar kvar! Kommer det igen tror du?

Glad Påsk

kram K

2009-04-09 @ 21:53:49
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Kamilla: Det gör det säkert. Det vissnar ju ner på hösten och står som gulvita trista pinnar över vintern. Klipp ner dem nu till tio- femton cm över marken. Om några veckor kommer det små gröna spjut. Det tar ett par år för dem att nå full höjd, så misströsta inte.

Kram på dig.

2009-04-09 @ 22:38:04
Postat av: Kör Eva

Idag blev det körövning sent så det blir bara en GLAD PÅSK hälsning till er båda.

Ha det bra och var rädda om er och varandra.

Kram

Eva

2009-04-09 @ 22:52:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0