Vind och vatten


Vindar kan ha pinande namn som: nordan, storm, kuling och orkan. Isiga, blöta, trädknäckande vindar som får oss människor att stanna inomhus, sätta på kaffet och kura ihop oss framför brasan. Vindar som är elaka mot allt och alla som inte har tak över huvudet.





Plockepinn efter stormen "Gudrun", som vi inte drabbades lika svårt av
som de boende i norra Skåne gjode.



Vindar kan ha vackra namn som: mistral, monsun, sirocco och passadvind. Utrikiska vindar som säkert är stygga där de uppträder - torra, kalla, regniga, sandfyllda - men namnen är vackra och fantasieggande. När jag var ung fanns det en parfym som hette "Sirocco", jag undrar hur den doftade. Hett och torrt?





Kommer ni som är lite äldre ihåg serien "Mistals dotter"? Den
handlade om en konstnär och hans rödhåriga modell. Jag minns
bara något om att hon hoppade från en båt. Tror att hon slog
skallen i något och dog... Sorgligt, sorgligt.



Vinden med det vackraste namnet av alla blåser i Sverige över sommarlandskapet. Över idyller med röda små torp. Över betande kor i gröna hagar. Över gröna björkdungar. Över ett evigt Sörgårdslandskap. Vinden med ett namn som låter milt och vänligt. Som låter som en vind som inte oroar eller rör runt utan som bara är en lätt rörelse i luften. Sunnanvinden. Finns det ett vackrare namn? Sunnanvind!



Björkdunge

Här i björkdungen susar säkert sunnanvinden.



I dag har det blåst en helt vanlig vardagsvind, som återigen torkat ut och gjort det nödvändigt att vattna. Jorden dammar och ryker när jag petar i den och den rasslar torrt mot handkrattan. Just nu binder jag dammet med mängder av vatten, det vattnas på häggmisplarna och det vattnas i nya rabatten.





Häggmispeln kommer att slå ut så här fint om sisådär tre dagar.
Fyra stora misplar står i rad ut mot vägen. Köptes som stora, nästan
färdigvuxna träd/buskar och var dyra som guld.



Med  värmen kommer fler och fler insekter, det vimlar av humlor och fjärilar och den första getingen hälsade på i köket går. Humlor, fjärilar och bin är ok, getingar är inte ok. De är närgångna, illasinnade och oberäkneliga. De surrar runt ansiktet när man äter och dricker. De sitter lömskt och gömmer sig i den halvvissna blomma jag just ska plocka bort. Ändå kan jag inte slå ihjäl... Jag hoppas att våra småfåglar äter upp dem i stället. Sorterar bort fjärilar och humlor och äter upp getingarna. Som ett ringa tack för att vi matat dem med solrosfrön hela vintern...




God eftermiddag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, minns Mistrals dotter..sporadiskt...Only Love heter musiken.

2009-04-27 @ 17:56:28
Postat av: Skogseva

Oj så roligt det hade varit att veta vem som minns Mistrals dotter! Only love hade jag glömt...

2009-04-27 @ 19:35:31
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Anonym

Någongång på sent 80-tal gick Judith Krantz bok som miniserien Mistrals dotter. Jag älskade den! Konstnären Julien Mistral som fick dottern Fauve med Teddy, dotter till hans förra modell och älskarinna Maggie... I ett vackert sydfranskt landskap. Även jag kommer ihåg musiken - kan fortfarande melodin och lite text. Måste gjort stort intryck på en romantisk tonåring! :-)

2009-04-27 @ 20:16:28
Postat av: Anonym

Jag har inte sett Mistrals dotter. Däremot har jag av min dotter fått två av min barndoms älskade böcker - Pust från vindarnas rike och Pust på nya äventyr. I dom finns flera av vindarna och Sunnan var om jag inte minns fel en mycket snäll vind. Kram

2009-04-27 @ 20:17:27
Postat av: Yngsta dottern

F'låt. 20.16 inlägget är mitt. Var lite snabb i fingrarna.

2009-04-27 @ 20:18:10
Postat av: Kör Eva

Härligt med alla namn på olika vindar.

Men visst är det skönt med en vanlig vardagsvind när det är en varm sommardag och det fläktar skönt.



Snart längtar jag efter ett besök i allt det fina ute hos er.

Kram

Eva

2009-04-27 @ 20:26:57
Postat av: Skogseva

Yngsta: Jag trodde at du var en generation för ung för Mistrals dotter. Käre maken har precis beställt DVD:n, du får låna när vi har sett den.



Storasyster: Jag vill läsa Pust när jag kommer. Det är klart att Sunnan är snäll, det hörs ju!





Kör Eva: Du är så välkommen. Vi ser fram mot ett besök av dig. Snart kommer fåren, det blir lagom med en lunch då.

2009-04-27 @ 22:18:07
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Inger

Får jag följa med..får jag följa med...????

2009-04-28 @ 06:31:47
Postat av: Skogseva

Inger: Klart du får!

2009-04-28 @ 08:09:55
URL: http://skogseva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0