Icke viktlös

...känner jag mig i dag. Jag har börjat tvivla på vår fettdiet. Jag tror inte att jag gått ner i vikt snarare tvärtom! Jag ska väga mig igen på onsdag, får se vad det visar. Om jag har gått upp i vikt slutar jag tvärt. Då måste dieten vara livsfarlig - i alla fall för mig. Om jag gått ned något fortsätter jag en vecka till, men äter mindre. Felet är säkert att jag ätit för mycket, det vill säga lika mycket som käre maken. Jag kan inte läsa mig till hur stora mängder det är tänkt att man ska äta så jag har kanske varit för vidlyftig. Lite många deciliter grädde. Lite för mycket hollandaisesås.






Maken är noga med att köpa
ekologiska produkter när det finns.
Jag måste erkänna att på mjölkprodukterna
känner jag ingen skillnad.





Nu har maken även bestämt att
vi ska dricka Åsens icke homogeniserade
lantmjölk. Då gör vi det!



Vi åt Ägg Benedictine i morse. Vi måste utesluta den goda rostade brödskivan och lägger rökt skinka direkt på tallriken. På skinkan pocherat ägg.

Helpocherade ägg (gulan gömd i vita)

  1. Koka upp vatten (1,5 l), ättika (1 msk) & salt (2 tsk).
  2. Sänk till lägsta värme.
    Knäck äggen ett i taget i en kopp.
    Låt ägget försiktigt glida ner i sjudande vatten. Håll koppen nära ytan.
  3. Låt ägget sjuda i 3 minuter, tills vitan stelnat. Ta upp med hålslev.


Vi draperar en ordentlig slöja med Hollandaisesås över äggen.






Fel sort!
Lohmanders ska det tydligen vara om man
inte ska tillverka den själv, men det är
inget jag har lust att göra på morgonen.



Ett par tomater vid sidan gör anrättningen aptitlig för ögat.






Våra Benedictiner ser mycket snyggare ut.
Tornet i bakgrunden vet jag inte vad det är.
Nästa gång jag lagar till Benedicterna
ska jag fotografera och visa hur jag tycker att
det ska se ut.



Jag har börjat snegla på Viktväktarna, (något som jag aldrig trott jag skulle göra) deras dietprogram är säkerligen nyttigare än denna diet vi håller på med. Alla ni som fnyser "Vad var det vi sa - med en sådan fettdiet!" får kanske rätt till slut. Man ska kanske inte inbilla sig att man kan gå ner i vikt genom att äta allt det som är fett och gott! Ett önsketänkande. Kanske.
I alla fall måste jag bli av med tio kilo, det gäller bara att hitta en form som passar mig, som ständigt är hungrig.





Ny form vill jag ha både i mitt sätt att
"dieta" och på min kropp.



Svåger och svägerska kallades hit för sopplunch och långpromenad i, om inte lika strålande väder som i går, underbart vårvinterväder. Solen lyste genom lätta slöjmoln och det var vindstilla och skönt.






Inte vet jag varför den bild som var tänkt att bli så vacker
blev så mörk...



Ute på en äng stod en hel flock med dovhjortar och bara tittade på oss. De kände ingen vittring i den stilla luften och vi utgjorde alltså ingen fara enligt deras bedömningssätt. Primitivt men kanske bra.  






Inne i skogen låg snön kvar på grenarna. Visst
lockar gången mellan träden till utforskande....




Maken väntar på att jag ska bli färdig med dagens bloggande som känns väldigt ofärdigt men får duga. Några kycklinglårfiléer ligger färdiga för att ätas. Av oss.

Det har hunnit mörkna och det är lugnt och stilla hos oss...





Trevlig söndagkväll önskar er


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Har också funderat på Viktväktarna....märkligt nog blir det bara en tanke.........

2009-02-15 @ 19:36:31
Postat av: Skogseva

Vi kanske ska ta varandra i hand och gå dit?

Något att fundera på.

2009-02-15 @ 19:46:15
Postat av: Kamilla Nyström

Har du provat GI-metoden, den lär vara väldigt framgånsrik har jag hört!

Kram K

2009-02-15 @ 22:07:19
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kör Eva

Jag följer gärna med till Viktväktarna.

Behöver smala till mig till sommaren.

Man blir inte smal av att sjunga vilket hade varit en enkel metod för mig.:=)

Ha det bra

Kram Eva

2009-02-15 @ 22:30:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0