Jordbruk och boskapsskötsel

Maken och jag har varit på lantbruksmässa i Malmö. En rolig tillställning om man som maken inget hellre vill än att få äga en traktor. Och sådana fanns. Bakhjulen var lika lika höga som maken. Jättemonster som inte riktigt platsar i vår fårhage som är av minimodell, lagom för tre-fyra får. Om nu ett traktorköp inte är att tänka på, månne det går bra med en skördetröska? Jag skulle vilja påstå att behovet av en skördetröska är ännu mindre än för en traktor, för vår del. Vi nöjde oss alltså med att titta.






För makens del hade det gått bra med en urgammal traktor - bara
den rullade..





Ännu hellre en sådan här skulle jag tro - en "Grålle"
har kultstämpel har jag förstått.



Avdelningen djur är trevlig. Både maken och jag skulle vi vilja äga några alpackor som betar hagen åt oss, i stället för våra banala  sommarfår. Alpackan är ljuvligt söt, även som fullvuxen, med en stor och yvig kalufs, ögon som skogstjärnar och en päls som ger en makalös ull som (tror jag) är den dyraste som finns.  Man håller alpackor i första hand för deras ull. Den härstammar från Anderna där den lever på 4-5000 m höjd och den är ett kameldjur  Under Inka-perioden lyckades man få fram extremt hög kvalitet på alpackaullen, som man kallade för "Inkas guld" och som bara fick användas av de kungliga.




att se in i alpackans stora ögon


Här går det nog åt mycket mascara...





En riktig alpackaskönhet.





Finns det något ljuvligare än djurungar och
bland dem måste ett alpackaföl toppa listan!



Alpackorna "pratar" med varandra med låg stämma. Jag såg lätet beskivet som "att prata med stängd mun". Dessa genomtrevliga djur behöver dessutom inget vinterstall, bara ett vindskydd vid dåligt väder. "Vi köper några stycken!" Det var ju bara det att en styck alpacka kostar 15 000 kronor, och för att inte dö av tristess vill de vara en flock om minst tre. Nu var vi uppe i 45 000 kronor! Njaee.. Veterinärkostnader... Försäkringar... Vinterfoder...
För att trösta mig i sorgen efter ett uteblivet alpackaköp, köpte maken mig ett par strumpor av alpackaull för 160 kronor. Dom är påtagna och skönare strumpor har aldrig suttit på dessa fötter.
Den 21 mars är det alpackautställning på "Kruddarehus" utanför Hörby - den ska vi definitivt åka till.


Så travade vi vidare och hamnade bland kor och tjurar. Och vilka tjurar! Ett och ett halvt ton Herefordtjurar är gigantiska berg av högrev, filéer, stekar, entrecoter och grytbitar. Som sammanpackade och med horn försedda ser livsfarliga ut. Små tunna bönder hanskades med dem som om de var små hundar.






En tjur som säkert har många priser hemma i hyllan.





Dagen avslutades med vanlig trist mathandling i Staffanstorp. Vår kundvagn dignar numera av vispgrädde, ägg, grönsaker, smör och goda olivoljor. Socker och brödindustrin tjänar inte längre några pengar på oss. 

I kväll blir det  sallad med stekta laxbitar, avokado, tomater, färska champinjoner, ruccola, lök, gräslök, romainsallad och så makens extremt goda dressing som jag inte vet exakt vad den innehåller, men det är något med Druvans citronlikörsenap och pepparfrukter. Lite senare, lagom till "På spåret" dricker vi mjölkkaffe och äter ett par dubbla ostskivor med smör emellan. Det gör inte precis ont att banta med denna metoden!





Ät gott och må bra kära läsare.


Skogseva



 


Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Hej

JAg tycker absolut att ni ska köpa alpackafår.

Om så bara för att jag någon gång då och då kommer och hälsar på.

De var verkligen söta.



Nu vill jag be att få information om huruvida ni går ner i vikt eller ej.

Hjälper det att äta god mat som bacon och ägg och goda ostskivor med smör.

Vänligen rapportera.

Ha en skön kväll med varma strumpor.

Kram

Eva

2009-02-06 @ 20:16:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0