Vaxduk och Venus

Har jag sagt att jag tycker om muséebutiker? Det vet jag att jag har men jag slår ett slag för dem igen. De är nästan alltid fyllda av kvalitetsprylar. Som ger mig ägandelust.  En av de bästa och med störst sortiment är butiken på Louisiana. Där finns allt från kläder till böcker, från vackra bruksföremål till planscher. I den butiken köpte maken en kasse till mig en gång. 10-Gruppen gjorde ju en konst av att använda vaxdukar inte bara som taffeltäckning hos familjer med små drällande och slabbigt ätande barn utan också till snygga kassar, necessärer, sminkväskor.






Den här slanke mannen som vänder ryggen mot den
sköna grönskan bor på Louisiana..



Kasse

...och den här kassen som är inhandlad
där bor numera hos mig.



Vill man röra sig i en skön miljö ska man göra ett besök på Glyptoteket som också har en butik med lite färre, men större saker. Här kan man köpa statyer i nästan full skala. Man får vara beredd att punga ut med ganska mycket pengar för en gipsavgjutning. Man får dessutom räkna med att få en krum rygg av att bära omkring en halvmeter gipsstaty. 






I den skönaste av miljöer kan man äta en utmärkt lunch och titta ut
över den bländande vita och vackra skulpturen "Vandmoderen".




Klik på billedet, for at lukke vinduet


Alla har ett pris på sitt huvud. Priset
för Augustus huvud är 3 800 danska
pengar, men då är det också 60 cm högt
.
 





På Glyptoteket köpte jag knubbiga damen "Venus från
Willendorf". Jag gillar hennes svällande former. Min
lilla kopia är lika stor som originalet, ca 11 cm utan
sockeln. Originalet är (tror man) ca 22 - 24 000 år
gammal, min kopia är något yngre!



Från butiken i Ordrupgaard och Finn Juhlmuséet kommer en liten rolig figur som man kan använda som samtalsobjekt och som kan stå tillsamman med salt och peppar vid ett dukat middagsbord. På sjuttonhundratalet använde man porslinsfiguriner som dekoration och att samtala omkring. Nu är väl oftast inte samtalen så trögflytande i kretsen av nära och goda vänner att det behövs något för att dra igång dem.






Från butiken i Ordrupgaardmuséet..






...kommer denna högbenta varelse som kan trava
runt bland kött och potatis på middagsbordet om
man drar upp den.






Små fina Meissenfiguriner fick stå som samtalsämnen
på borden på 17- och 1800-talet.



Sedan i går bor det tre svalor i vårt sovrum, närmare bestämt av arten "Hirundo rustica", ladusvalor. Trots den märkliga tidpunkten på året svävar de över våra sängar i en evig stillsam flykt. Den lilla svalmobilen köpte vi på Kunstindustrimuséet häromdagen. Maken förälskade sig i den och ville ha. Det fanns bara just denna som hängde som demonstrationsobjekt, fler hade förälskat sig och köpt. Maken lyckades övertyga personalen om att svalorna skulle ha det bättre hos oss. Med ett sådant löfte om välfärd för fåglarna fick han köpa dem till ett lägre pris!



Museums butik


Här flög svalorna för några dagar sedan...






...nu svingar de sig sakta i eviga cirklar över vår säng. Nej, det är inte
bara barn som kan ha mobiler över sina sängar!




Vi har gjort en ny träningsrunda på Nautilus. Jag har ökat på vikterna ordentligt och måste ta i för att kunna lyfta, dra och pressa. Cyklade sex minuter före och lika länge efter passet. Jojomen, det ska nog ge resultat så småningom. Fick dessutom tips av yngsta dottern om ett par magfettsmördande situps och något som kallades "Plankan" som jag försökt mig på och som gav mig duktig träningsvärk i magen. Ihärdighet, envishet och tålamod är nog vad som krävs för att nå målet om åtta tappade kilon. Så länge snön ligger kvar på marken och Vintergäcken befinner sig under jord är det inga problem, men sedan vet jag att trädgårdsarbetet kommer att locka mer. Det är dock inget bekymmer ännu så länge och fram till dess hinner jag kanske tappa något kilo! Onsdag hoppar jag upp på vågen...



God eftermiddag önskar


Skogseva


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har haft ett förfärligt schå att läsa två och en halv veckas bloggar och får nog läsa en gång till. Vet du att det i dagarna är 34 år sedan vi åt Rörträsktårta första gången?

Läsningen är mycket trevlig, men jag vet inte om jag orkar läsa allt för SO - får nog sortera. Kram från storasyster

2009-02-23 @ 19:20:59
Postat av: Kör Eva

Jaha.............

Kan man få en utförlig beskrivning över mag gymnastiken.....den behövs här med.

Jag bara hatar volanger runt midjan.

Kram

Eva

2009-02-23 @ 19:57:51
Postat av: Yngsta dottern

Ytterligare fettförbränningstips: Spinning! Har precis spunnit (heter det verkligen så?!) i en timme och det känns nyttigt. Avslutade det hela med lite styrketräning, dvs släpa en råbock från vägen efter att den smetat ut sig på min bilsida... Mindre kul. Alla inblandade, förutom bocken, mår dock bra.

Kram S.

2009-02-23 @ 21:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0