Solen finns!


Solen finns!! Det gnistrar och glittrar i snön som täcker vartenda grässtrå och ligger som ett vitt överdrag på grenar och stengärde. Livsandarna drar nya och djupa andetag.






Snön är för tillfället heltäckande. Fårhagen i bakgrunden.




Det som är trist är att, oavsett väder, kräver huset städning om vi inte vill gå runt med tjockare och tjockare lager av vit kattpäls på våra strumpor och skor. Jag hatar att städa! Om det inte hade varit för att man kan bli kallad för fula saker som "skittapicka" och "lortmaja" hade jag helt klart låtit bli. Men jag har dessutom en liten renlighetsdjävul i mig som väser i mitt öra när det är dax. Den lille djävulen är veckoinställd och poppar dessutom upp med krav om dammsugning ett par gånger till i veckan. Just denna städdjävul gillar förmodligen inte katter, för den reagerar på pälstussarna som dansar runt, inte bara i hörn utan i luften, på mattor, bord stolar, lampor och som, framförallt, landar i drivor i vår mat. Då nyper den lille saten mig i örat och beordrar fram dammsugare, trasor, Ajax, Vim och allehanda andra saneringsverktyg och medel. Inte bryr den sig om att solen lyser utanför fönstret och lockar till långpromenad!





Städredskap för Barbie?



Med sol och städning kommer Avslöjanden. Man upptäcker nya saker. Fläckar på gardinerna. Repor i bordet. Att köksgolvet har tappat all ytfinish och snart kommer att bli ett skurgolv. Det vill jag inte. Mina knän vill inte bli skurgumsknän. Jag vill måla köksgolvet vitt! När vi gjorde om vårt dåvarande sovrum till matrum målade vi golvet vitt och det har varit alldeles förtjusande. Lättskött och så. Och ljust. Köksgolvet skall alltså också bli vitt. Rent logistiskt är det ett problem eftersom trappan till ovanvåningen är placerad i köket. På ovanvåningen finns badrum och sovrum och kattrum. Lösningen är alltså: Det måste vara sommar. Alla dörrar till köket måste vara stängda. Katterna vistas i övriga rum med nedflyttad kattlåda. Jag lägger mig på knä och målar köksgolv i tre dagar. Jag börjar längst in och målar mig bort mot köksingången, ty en sådan finnes turligt nog.




Färg är ungefär lika dyrt som guld.




Jag går ut genom nämnda köksingång när dagens målning är klar och bort till carporten. Ställer mig och tittat på maken som lagar till vår middag på kokplattorna som finns där. Vi äter vår middag på valfri plats i trädgård eller växthus. När det är sovdax tar vi en bred och stadig planka, ca två meter lång, och lägger som en landgång från köksdörrens tröskel till första trappsteget i trappan. Om maken står i trappan och räcker mig en hjälpande hand ska nog till och med jag som har ett uselt balanssinne klara det.






Planka i rätt trampdimension.



Jag ville ävenså måla golvet i vårt stora rum. Enhetlighet är fint. Vart ögat än for fram längs våra golv i bottenvåningen skulle de bara skåda vitt. Rent, stillsamt, neutralt och en superb bakgrund till allt annat. Jag tycker varken om krims eller krams. Lullull, blommigt, rutigt och randigt skadar mina ögon. En vit renhet är välgörande. Men se det tyckte inte maken! Han blev paniskt rädd för att det skulle bli kalt, kallt och sterilt. Nu kan det ju inte bli det eftersom vi har några gamla björkmöbler, som ju alla vet har mycket varm ton och bokhyllor (med sådant som ska finnas däri, nämligen böcker!) över en hel vägg. Dessutom soffa och fåtölj i samma färg som björkträet. Men denne vanligen så timide man betedde sig som en trendskandes häst och tvärvägrade. Vägrade välja vitt. Alltså får vi leva vidare med omålat men patinerat trägolv i vardagsrummet. Jag överlever det också.







Man kan gråta över spilld mjölk och omålade golv -
men varför skulle man?



En promenad har företagits mitt i städningen, jag fick ge efter för solens och den blå himlens dragningskraft. Snön var torr och så djup att jag faktiskt fick pulsa fram på skogsvägen. Nu biter det skönt i kinderna och jag känner mig tillfreds med tillvaron. Om en timme ska jag möta maken på gymmet för veckans andra pass, sedan är det fredagkväll med god mat och ett glas vin!






Skål!





Trevlig eftermiddag och kväll önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

" Och hon ska skura trappor och hon ska sopa golv"

Kungens lilla piga......



Ps..har Sixten som skärmbild....blir varm om hjärtat varje gång jag öppnar datorn..Ds

2009-02-13 @ 17:57:36
Postat av: Skogseva

Så trevligt att vår gamla Sixten kom till användning!



Var det inte "bona" golv?



Kram

2009-02-13 @ 23:12:36
Postat av: Kör Eva

Var får du all energi ifrån ??

Men jag håller med dig både vad det gäller städning och vitmålade golv.

Jag skulle vilja ha ett hembiträde som städade var fredag så det var klart och luktade "fete fleur" i lägenheten när jag kom hem.

Kram

Eva

2009-02-14 @ 09:08:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0