Om man sover till halv tio

...blir det inte så många timmar kvar för roligheter. Trots detta sena uppvaknande tog vi en nödvändig och icke nödvändig tur till Ystad och är precis hemkomna. På det fina konstmuseet var en lika fin utställning med verk av Jörgen Fogelquist. Han har en fantastisk förmåga att kombinera blå och gula färger utan att det blir banalt eller konstigt. Det nonfigurativa är dessutom lite figurativt och det tycker jag är trevligt Jag gillar när man kan tolka in figurer eller händelser i en tavla, det ger spänning åt bilden.

Jag hade gärna ägt en tavla av denna duktiga konstnär, men jag måste erkänna att priserna inte riktigt passar min plånbok.



Målning av Jörgen Fogelquist

Denna hade jag säkert kunnat hitta en vägg till i vårt hem.
Jag tror att den kostade rund 60 000:-


Vi passade på att besöka vårt favoritfik och stoppa i oss onyttigheter, jag i form av en gudomlig "mandeltoscanågonting" som jag bara måste ha trots att den gav mig dåligt samvete innan den ens placerats på en tallrik - den var stinn av kalorier. När vi är ute och fikar (just fikar, aldrig när vi äter) beter vi oss alltid på samma sätt; Letar rätt på tidningsstället och gräver fram de mest informativa tidningarna som ligger där. De som innehåller allt om skandaler, prinsessbröllop och så vidare. Sedan läser vi, byter kommentarer om det lästa, ryser och har fått all nödig information för att klara oss till nästa fikatillfälle. (Jag ryser värst för jag är antirojalist.)  




Jag tycker att vi ska nöja oss med sagoprinsessor.
De brukar ha den goda smaken att gifta sig med prinsar
och inte med gymägare. Och om de gifter ner sig är
det riktiga mesallianser med svinaherdar eller liknande!



Den som säger sig icke läsa någon veckotidning någon gång far med osanning!





En veckotidning som säkert många snaskat i sig, jag också.



De som hävdar att kungahuset gör ett bra arbete har naturligtvis rätt. Och låt dem fortsätta med sitt arbete, men låt oss för guds skull slippa ett kungahus som är så urvattnat att det gränsar till löjlighet. Var finns det speciella? Var finns mystiken? Passar det över huvud taget in med den sortens "överheter" och den sortens konstgjorda klasskillnad i vårt nivellerade samhälle? Vem har lust att niga för gymägaren den dag han gifter sig med Victoria? Vad finns kvar av "kungligt blod" i deras eventuella avkommor? Är det inte litet väl utspätt? Jag tycker i alla fall att det är dags för, åtminstone det svenska, kungahuset att få börja leva det vanliga svenssonliv som de förtjänar. Allt annat är otidseligt och hör hemma i en annan tid när det var skillnad på folk och folk!




Detta är jag verkligen beredd att skriva under!



Vi har ätit dagens middag:
Salladsbädd av romainsallad, ruccolasallad, chalottenlök, körsbärstomater, färska champinjoner, kycklingbröst, god olivolja, balsamicosirap och parmesanost. Det var gott!
Till detta drack jag ett glas vin. Jag har bestämt att det får räcka med vin till middagarna fredag, lördag och söndag. Det är lätt att skaffa sig dåliga vanor, svårare att bli av med dem och den risken vill jag inte ta. Det finns de som hävdar att det är bra med ett glas vin om dagen - jag vill se bevis för detta påståendet! Till dess - fredag, lördag, söndag!




Kanske inte daglig måltidsdryck...



I morgon kväll ska vi på vildsvinsmiddag och då lär vi inte slippa vin...





God afton kära läsare önskar



Skogseva




Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Jag håller med dig om det du skriver om vårt kungahus.

Ja ,jag erkänner också att jag läser dessa vidriga veckotidningar men dock icke när jag fikar på stan då vill jag njuta av mina kalorier i fred och inte sitta och bli uppretad.

Jag läser dem när jag är hos frisören. För det finns inget värre än att se sig i spegeln där med vått slätkammat hår och med en haklapp om sig och blek i lampans sken. DÅ är det bra med en veckotidning.

Ha en bra lördag och det ska bli spännande att läsa om hur vildsvinsmiddagen blev.

Kram

Eva

2009-01-17 @ 09:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0