Mässa för en smutsvit Helleborus

En tur in till Malmö för ett besök på villa- och trädgårdsmässan. En dyr historia - fyrtio kronor i parkeringsavgift och två gånger etthundratrettio kronor i inträde. Bara för att titta på samma smutsvita julrosor som visades i fjol! Och samma fröstånd med samma fröer, samma hoyasällskap i samma stånd som i fjol, samma pelargonsällskap i samma stånd som i fjol - förmodligen samma hoyor och pelargoner som i fjol också.




Hoya carnosa - är vacker och väldoftande och otroligt
kladdig. Det rinner rejält med nektar från blommorna. 


Helleborus förstår jag mig inte på. Dessa tråkiga blommor som alltid tittar ner i backen och alltid har smutsfärg. Smutsig vit, smutsig rosa, smutsig lila. Om man vill ser hur blomman faktiskt ser ut (jag vet inte varför man skulle vilja det), får man lägga sig ner på marken. Möjligtvis kan man imponeras av deras relativa tapperhet. Blommar, icke som det sägs till jul, men i januari/februari. Jovisst - tappert.





Jodå - på nära håll är den fin, men den visar ju aldrig
upp sin skönhet.


I villaavdelningen var det samma värmepannor, samma  "prydnadsspisar", som eldas med någon slags vätska, och en rasande mängd av badkar, armaturer och köksskåp. Badkar med en glassida. Det var nog den enda nyheten - ett fynd för en exhibitionist.





Jag föredrar badkar utan glas. Detta är snyggt.
Från italienska (naturligtvis) Boffi.


Ingen mässa utan demonstrationer av mirakelmedel, mirakelmetoder och mirakelredskap. Det är alltid en liten kortväxt göteborgare som demonstrerar miraklet. Mirakelfönsterskrapan - liten tjock göteborgare. Mirakeldammsugaren - göteborgare med kolsvart färgat hår. Mirakelmattan som suger åt sig smutsen - stor göteborgare med tordönsstämma. Gemensamt för alla är en göteborgsk svada som oavbrutet rinner ut mellan deras läppar. I tre mässdagar. Beundransvärt!





Det finns nog i alla fall tre göteborgare som
har rejält ont i halsen på söndag kväll.



Lite kompletteringshandling krävdes trots veckohandlingen. Vi är, som jag sagt tidigare, storkonsumenter av ägg. Det går åt trettiotre ägg i veckan - för två personer - ett svårslaget rekord. Äggröra varje morgon, måtte jag inte tröttna innan idealvikten är nådd. 



Vi borde nog satsa på en egen hönsfarm
om vi ska äta så mycket ägg. Enligt maken
måste vi ha minst trettio höns för att vara
självförsörjande.


Till äggröran tre rejäla skivor rökt eller kokt skinka. Det blir många paket skinka i veckan. Skinka kan vara god eller hemsk. Den hemskaste är, förmodligen, gjord av hoppressade bitar och har ett överdrag av något obeskivligt slemmigt. Sådan köpes icke. Men några skivor av Jakobsdals (ett göteborgsföretag) rökta skinka går bra. Allt är ju numera, dessvärre, färdigskivat och förpackat i något slags normalstora paket. Mannen, som i min ungdom stod bakom köttdisken, med den vita båtmössan käckt på sned, är utdöd. Stendöd. Kommer aldrig åter. Han som med hurtig röst sade: "Och hur många skivor vill frun ha, åtta kanske?" och så skivades det upp åtta eller elva skivor. Eller två. Man önskade och det verkställdes. Till flydda tider återgår min tanke än så gärna! En del var bättre förr.





Oj då.. .De som stod i butiken på 50-talet
var lite snyggare. Inte fullt så blodiga...



Helgfrid har infunnit sig, brasan värmer gott, maken står i köket och lagar mat, katterna sover. Tillvaron är behaglig.
Rapport har inkommit från yngsta dottern: Koltrasten hördes i kväll söder om Skurup. Det bästa vårtecknet av alla.



En skön lördagskväll önskar jag er alla mina kära läsare.


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Yngsta dottern

Det är det jag saknar från åren i Holland... Köpa kött i köttboden, ost hos osthandlaren, frukt o grönt från torget... Det är lite speciellt och väldigt, väldigt gott och trevligt!

Påminn mig att du ska få se häftiga badkar från mässan i Bryssel på onsdag - ett klätt i kohud...

2009-03-07 @ 20:03:47
Postat av: Anita

Jag skulle gärna ha en julros eller två. Vita. Jag lägger mig gärna ner för att se dom i ögat. Kram

2009-03-07 @ 20:53:27
Postat av: Kör Eva

Ska det handlas julrosor så ska de handlas i Danmark.

Där endast till halva priset, minst.

Har varit på Blå Båten med Allsång.

Oj vad jag älskar att sjunga.

Massor av bra låtar.

Hoppas resten av kvällen blev bra hos er två.

Kram

Eva

2009-03-07 @ 23:47:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0