Lervälling och rotmos

Nu är så gott som all snö borta från våra höjder och vägen är en enda lervälling som snabbt och effektivt täcker alla bilar med en ful gråbeige sörja när man kör på den.
Maken och jag har gått en långpromenad och med tanke på vägarnas utseende är den enda tänkbara fotbeklädnaden just nu stövlar. Längre fram när tjälen gått ur marken och det börjar torka upp är det svårare att välja ett bra fotplagg för vandringar. Jag är ägare till ett par sköna kängor som köptes för nio år sedan för tvåhundra kronor! Ett sanslöst fynd. Sköna som aldrig det - vintertid kan de gå många mil med mig utan att trötta ut mina fötter. Men vår och sommar är de lite varma och tunga. Ett par riktiga vandringskängor måste inhandlas.






En Lundhagskänga är en dyrgrip som får vårdas ömt,
men då håller den nog den tid jag har kvar att vandra.



En promenad togs även i går eftermiddag när dotter och svärson och vackra svarta Arwen kom. Arwen var glad och skuttig och sprang fram och tillbaka över vägen framför oss. En pinne tuggade hon i sig så att flisorna flög omkring. Det skulle visa sig inte så nyttigt, på morgonen låg det en liten illaluktande hög med flisinnehåll i hennes korg. Hon fick en frukost bestående av gårdagens gratängpotatismos att bädda in eventuella kvarvarande flisor i.






Alla hundar kan misslyckas någon gång...






...katter misslyckas hela tiden!


Gårdagens soppa var jättegod och likaså Walewskan. Vingelédesserten kommer jag inte att göra om men vi hade i alla fall roligt när vi försökte ta oss ner i den. Några dynamitgubbar hade varit oss till stor hjälp. Geléet var hårt! Erbjöd mycket tuggmotstånd! Jag ska nog fortsättningsvis hålla mig till de vanliga gelatinbladen och inte pulver. Jag kanske räknade fel någonstans.





Serveras med fördel till vissa gelédesserter.



Det blev en del drinkar och ganska mycket vin också. Och mycket prat. Vi drällde i säng halv tre i natt! Inte så pigga på morgonen precis. Men upp och hoppa och stek bacon och tillverka äggröra! Grädda bullar och fixa mjölkkaffe! Fram med juice, ost och skinka. Livsandarna återvände faktiskt, sakta men säkert. De drog sig emellertid lika snabbt tillbaka när frukosten var aväten och dotter och måg vände åter mot Helsingborg. Det var skönt att krypa upp skavföttes i soffan med en filt över alla "skavfötterna".



Pläd Lawrence Pearl


En pläd över fötterna är nödvändig när man
ligger på soffan, ju lurvigare desto bättre.
Katterna gillar det också! Om pläden inte är
lurvig från början blir den det garanterat
med tiden.



Nu tänker jag tända en brasa och låta resten av eftermiddagen förflyta i lättjans tecken. I dag ska vi sona alla matsynderna från i går. Det blir till att sona med rotmos och fläsklägg! Inte så svårt tycker vi.



God eftermiddag önskar


Skogseva 

Kommentarer
Postat av: Anita

Låter det om talgoxarna ännu? Visst är det skönt att kunna se bar mark igen, men, men, det kommer nog andra dagar igen innan våren är här på riktigt. Kram

2009-03-02 @ 07:38:19
Postat av: Kamilla Nyström

Rotmos,, oh vad gott! Det skulle jag oxå kunna äta nu! Det regnar och är skit tråkigt ute, knappt hundarna vill gå ut!

kram K

2009-03-02 @ 15:50:48
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: BE

Tack för att du på ett så trevligt sätt underhåller oss med din blogg!



Kram från systersonen

2009-03-03 @ 20:33:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0