Våffeldagar

Strålande solig dag i Småland. Små lätta flingor föll i solskenet - jodå, det är möjligt. Och vackert. En liten tur till Öland för att hämta en trasmatta som dottern beställt hos en "vävdam".  Bland lagret av trasmattor fanns vackra svart/grå längder vävda på svart varp - mycket snygga!




Det finns många sätt att visa upp sina alster
- detta är väl en ganska trevlig exponering.


Våffeldagen ska firas med frasvåfflor, det var länge sedan. Våfflor går man upp i vikt av, det vet jag. En sommar vistades käre maken och jag i Dalarna någon vecka. Dagarna avslutade vi med att grädda våfflor. Varje dag. Med vispgrädde därtill. Vi blev feta!


vffla2.jpg image by ljungblom

Fettavsättande produkt.


I dag ska våfflorna föregås av majssoppa, som jag aldrig har ätit förut, men det är säkert gott. I detta hus serveras inget som inte är gott nämligen.




Detta recept har jag tagit från nätet, det som ska
serveras i kväll är säkert mer komplicerat.
1 gul lök
1 liten röd paprika
3-4 mjöliga potatisar
Vatten + buljongtärning
250 g frysta majskorn
2.5 dl matlagningsgrädde
Ruccola
Rökt kalkonbröst


I går åt vi en ljuvligt god lax som bakades i ugnen under ett täcke av creme fraiche, getost, soltorkade tomater och dragon. Toppades med kvisttomater som kryssades och fick en liten strimla vitlök i krysset. Serverades med sallad och potatismos. Ett gott vitt vin därtill. Inget mer behöver tilläggas...




Det är svårt med människor som
inte äter vitlök. Vi har inte många
 sådana bland våra goda vänner...



Två skivor bröd till frukost - jo, jag har syndat. Bort fettdiet och in vanlig mat. Kommer förmodligen aldrig mer att återgå till fettet. Helt plötsligt tror jag inte att det är bra. Tror inte att det är nyttigt att avstå från potatis och rotfrukter och vanlig frukt. Lagom är, som alltid, bäst. Livet återgår till det normala. Fast med lite eftertanke när inköpslistan göres.


Kort och gott - god middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Maken

Det var väl det vi (egentligen) visste ! (?)

2009-03-25 @ 20:12:48
Postat av: Kör Eva

Hej. Har börjat lyssna på böcker på datan och då glömt bort att läsa din blogg.

Jag fick radera dig från msn för min dator fick fnatt. Var gång jag loggade in kom det meddelande på msn att di skickat foto.

Det försvann när jag tog bort dig. !!!!!



Nu ska jag bättra mig på att läsa om vad du gör och vad du äter för god mat.

Jag tror också att lagom är bäst. I allt.

Ha det bra där du är.

Kram Eva

2009-03-25 @ 20:52:57
Postat av: Anita

Självklart egentligen! Ha det trevligt i Småland och hälsa hela familjen där. Kram från storasyster

2009-03-26 @ 08:33:52
Postat av: Kör Jeanette

Hej ! Läste en vecka Skogseva nu. Va bra att Du börjat med vanlig hederlig kost !! Jag tror det är det bästa ! Har varit ute mycket under helgen och vårstädat vår lilla täppa, inte lika många hektar som ni har. Cyklade till Paletten och inhandlade penséer, härligt att plantera i solskenet. Kram från Jeanette

2009-03-29 @ 20:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0