Sarah Bernhardt

Hemma igen innebär trädgård. Och trädgårdsarbete. Och plantskolebesök. 
Dagen startade med ett träningspass. Jag var rädd för att jag tappat orken efter så många dagar utan träning men jag lyfte mina vanliga vikter, icke utan att pusta, stånka och stöna, men dock. Hem och duscha. Iväg till plantskolan. Denna gång Tirups örtagård. Ny fransk dragon behövdes till kryddlådorna, den gamla försvann under vintern. En känslig typ som inte klarade barmarksfrosten.




Fransk dragon - nödvändig till Bearnaisesås.
Och mycket annat.


Nu blev det ju naturligtvis inte bara dragon utan även sju styck fantastiskt kraftiga plantor stenkyndel som ska placeras runt uppfartens körsbärsträd. En kyndelring utanför salvian som redan står där. Nytt grävarbete krävs eftersom rabatten då behöver utvidgas, och då drar det i sin tur med sig att  jag får köpa fler gatstenar då de gamla som nu kantar rabatten inte kommer att räcka till! Jag blir ruinerad. Men om man nu ska bli ruinerad håller jag med Beverly Nichols om att det  inte finns något bättre att bli ruinerad av än en trädgård!




Stenkyndel är en fantastisk vacker växt - älskad av
allt som flyger. "Blue cloud" heter den sort jag föredrar
.


I Tirups örtagård (besök den om ni har möjlighet därtill, där är trevligt att sitta och fika) har man utökat sitt sortiment och numera är det inte bara kryddor som säljs utan lite av varje i plantväg. I ett hörn stod stora fina exemplar av luktpioner. Jomenvisst, precis sådan som jag vill ha. Jag vill ju utöka och skapa en pionrabatt. Plussa på den röda bondpion som finns och få in lite väldoft. Jag var tvungen att köpa den stora fina "Sarah Bernhardt" som stod där i sin kruka och längtade efter mig.



"Sarah" ska bli stor och stark och sprida sin väldoft om
ett par veckor.


Man bestämmer sig icke ostraffad att skapa en ny rabatt här på åsen. Det kräver mycken möda och är alltid mer tidskrävande än jag tror. Efter ett par timmar är jag fortfarande inte färdig. Slutgrävning och plantering får vänta till i morgon.




Ser kanske inte mycket ut för världen men det tar ett par timmar
att åstadkomma en sådan här utgrävning. Jag måste nog
öka på den ytterligare - jag tänkte mig en buxbomskant runt
hela rabatten och en sådan är utrymmeskrävande. Det kommer
att behövas ett par pioner till för att fylla ut på sidorna.


I trädgården i övrigt blommar nu äppleträden, lite försiktigt ännu så länge men storstryparen Tage Lundell är fullt utslagen.



Äppelblommorna ska förhoppningsvis bli till äpplet James Grieve
så småningom.




Tage Lundell är vad som i växtsammanhang kallas för "invasiv",
det vill säga den växer lite för mycket och kväver allt i sin omgivning.
Vår Tage håller på att ta livet av rosen New dawn, som han delar rabatt med.


Vi tog en eftermiddagsdrink i växthuset, pustade ut och njöt välbehövlig vila - utsikten genom glaset är inte så dum, närmast pastoral:


 

Selma kommer nog att bli ganska trind av det frodiga betet.




God middag önskar


Skogseva



(Egna bilder i dag)

Kommentarer
Postat av: Inger

Tirup...låter trevligt,aldrig varit där men kanske en utflykt dit i morgon.Har de ; fina krukor att sälja....

2009-05-09 @ 18:45:53
Postat av: Skogseva

Inger: De har det mesta. Många krukor, jag tror blåa också. Gott fika, trevlig trädgård, trevlig shop och mycket bra växter. Rekommenderas varmt.

Kram

2009-05-09 @ 20:01:11
URL: http://skogseva.blogg.se/
Postat av: Anita

Jag kanske ska börja få mani på krukor, jag också. Kram

2009-05-09 @ 22:05:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0