Premiär för bloggskriveri

Blogg, varför inte... Kan andra kan jag väl jag och jag skriver bara så länge jag har lust och något att förmedla, om än bara trivialiteter som dagens lussekattsbak.

Dagen utanför "innet" är för första gången på länge ljus och nästan solig. Manar till promenad om tid gives. Timjan, katten som lika gärna är ute som inne trots att han är en "finkatt", har gått iväg på sin dagliga vandring, sökande efter eventuella presenter till mig och maken, dom läggs på trappan (oftats döda dessbättre),  eller grannens stora röda katt som han gärna vill utmana i en duell. Han har inte insett att han är dömd till evig förlorare - röda katten är dubbelt så stor som Timjan. Dessutom heter han Simson och hans päls klipps aldrig. 

Lussekattsdegen står alltså på jäsning. Jag är egentligen tveksam till saffranssmaken, men det är trevligt att bita i det lysande gula.

Barndomsminne: Jag kan inte minnas att det någonsin bakades lussekatter i barndomshemmet, mamma var inte någon "bullmamma" precis och jag tror inte att det över huvudtaget bakades någonting. Tiden fanns nog inte för en dubbelarbetande mamma med en make som, helt enligt den tidens ojämställdhet  (40-50-tal), inte deltog i hushållsarbetet.
Juletid var en pärs för mamma som arbetade med sitt sömmande långt in på nätterna - alla fina damerna skulle ha sina festklänningar färdiga till jul -  och sedan skulle hemmet skuras från golv till tak. Bokstavligen!  Köksväggarna tvättades rena från den gula, feta hinnan som gasen från spisen avsatte och det alltid mitt i natten. Mamma alltid sist i säng juletid. Sedan var hon arg fram till julafton vid tretiden när julskinka, långkål och doppa stod på bordet, då släppte det!

Nu ska katterna bakas ut, dagens lunch ätas, den sistköpta julklappen slås in sedan får det vara nog. Trötta i dag efter en sen gårdagskväll och en ännu senare gårgårdagskväll hos dottern i Helsingborg med firande av ett barnbarn. Kvällen där avslutades med Alfapet och vin i tämligen stora mängder  - kom inte i säng förrän två på morgonen och det vill inte en pensionärskropp egentligen!

Slut för i dag säger

Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonymus

En så´n fin blogg. Lycka till både med den och med bullbaket! God Jul!

2008-12-14 @ 12:41:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0