Kortis

Alla dessa välsignade trädgårdsdagar...
Nu är lavendellisten runt växthuset rensad från sitt ogräs. Det tillåts aldrig bli så stort och omfattande men en del hinner växa till sig från senhöst till vår. Nu är det effektivt bortrensat. Ett litet ganska sött ogräs med små vita blommor på förekommer i stort antal i mina rabatter om våren - kan möjligtvis heta




..back-skärvfrö.

Jag är inte så bra på ogräsnamnen, jag är bättre på att rensa bort dem. Stora rabatten, den som vi kalla för "nya" är rensad och det tog ett par timmar. Ovanligt mycket löv har blåst in hos oss denna vinter och det tar sin lilla tid att kratta bort. I nya rabatten står en mängd alunrot som bottenplantering till våra rosor "Iceberg", som ser ut att ha farit väldigt illa, ser faktiskt nästan heldöda ut alla fem. Trist.




Alunroten lever i alla fall och det är tur för det finns väl
sisådär ett trettiotal av dem. Bild från i fjol, de blommar
inte ännu.


Om de vita Iceberg har dött ska jag plantera en rosa ros i stället, det är nog effektfullt mot de röda alunrötterna. Jag får konsultera Lars-Åke Gustavssons rosbok och se vad jag kan hitta.




"Mme Boll" är vacker, väldoftande men kan angripas av
rosrost, inte så vackert och inte så roligt.
 


I nya rabatten står en vindflöjel som jag tycker påminner om käre maken - fångad i flykten.




"Flying husband" bland rödbladig smällspirea,




"Diabolo". Bild på fjolårsblomma.

I gräsmattan står påskliljor på konstiga ställen - de har nog alltid funnits där, vi har i alla fall inte planterat dem. Trassliga dubbla saker som är väldoftande och ganska charmiga.




De här påskliljorna är vi rädda om. Finns en och annan
och kommer snällt från år till år utan att mattas av och
bli mindre. Trevligt!


Grillen är laddad och jag ska hinna med en dusch innan käre maken slänger på köttbiten, ett förkokt sidfläsk som ska serveras med sallad vari finns grillad paprika som "skinnats" och en massa andra godsaker.


God vårmiddag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

På tal om lavendel,,,, så satte vi sådant plus något annat liknande i en rad utanför huset i höstas. Nu är det torrt, dött och visset! Du som verkar vara en hejare på detta kanske kan tala om för mig vad jag (läs mamma) ska göra med det här. Ska man ta bort något eller bara låta det vara. Kommer det nytt?

kram Kamilla

2009-04-14 @ 09:15:57
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

God morgon Kamilla!

Lavendel kan se torrt och visset ut nu på våren, men det brukar finnas liv i dem. Man kan klippa ner dem ordentligt om man vill det (för att hålla dem täta och fina), men om ni planterade dem i höstas tror jag inte att det ska behövas. Klipp någonstans i en "torr" gren och se om det inte finns en grön kärna. Om den är knastertorr har den kanske strukit med. Ni glömde väl inte att vattna under hösten? Intill huset blir det extremt torrt, där behöver man vattna även om lavendeln är tålig.

Det andra "liknande"... Har du möjligtvis sparat plantskolans lapp med namnet i en plastficka i den pärm som handlar om din trädgård? Inte det, nähä..

Låt det stå och se vad som händer. Men du Kamilla - vattna, vattna, vattna. När det inte kommer den naturliga vägen får man hjälpa till med vattenslangen. Jag har bevattningsslangar som ligger i rabatterna framför huset, de har redan varit igång vid ett par tillfällen.

Kram

Eva

2009-04-14 @ 09:47:07
Postat av: Kamilla Nyström

Tackar för tipsen,,, ska försöka vattna, har nog inte varit så flitig med det. Men de står inte intill huset, utan en bra bit ifrån! Ska gå ut o klippa lite sen o se hur det ser ut.

Jo då, jag har sparat lapparna från plantskolan,, duktig jag. Men jag har inte läst dom. Hade nog tänkt göra det! Det andra vi planterade är Salvia! och så det tredje är Aubrieta. Den sistnämnda ser ut att ta sig väldigt bra. Det har blivit riktigt stora "bollar" där. Salvian ser ut ung som lavendeln, torr och eländig med lite spröt som sticker upp "fniss"

Ska dessutom på maken igen, det ska kopplas vatten på vår framsida, så jag slipper dra vatten genom hela huset!

ha en skön dag i solen

kram K

2009-04-14 @ 13:46:17
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Duktigt att spara!

Salvia och lavendel kan se skräpiga ut båda två. Om du vet vilken sorts salvia du har är det lättare att ge tips. Det finns ju både stäppsalvia och kryddsalvia. Vanlig stäppsalvia kan klippas ned helt, kryddsalvian ska man vara försiktigare med.



Kram igen

2009-04-14 @ 15:03:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0