Ögats och själens njutning

Det finns saker och det finns ting som är bättre än andra saker och ting - som är vackra för ögat att titta på, trevliga att äga och sköna för själen att vistas nära. Saker och ting, oftast växande och levande, som förgyller min tillvaro och som gör att jag känner mig rik och lyckligt lottad - vilket jag naturligtvis också är...





Växthuset - älskade växthus!  Det finns ingen matsal vackrare än denna
vår alldeles egna glasbubbla. Här sitter vi ute fast inne. Vi ser fåren beta
i hagen nedanför och rovfåglar och korpar flyga över våra huvuden. Det kan
regna det kan blåsa - här är vi skyddade. Riktigt soliga och varma
sommardagar får vi dock möblera under kastanjen. Den har vuxit sig så
stor att den precis ger skugga åt två personer.





Ett fång tulpaner i den rätta gräddfärgade nyansen, med vackert
guldfärgat inre och med en fantastisk citrusdoft. Att sätta dem
på matsalsbordet en vårdag är en liten bit vardagslycka.





En katt som är outgrundlig i sin kattaktighet och som vet att placera
sig så den ser ljuvlig och kramigt mjuk ut (trots att den är raka
motsatsen), piggar upp en grå vardag. Sixten är långtifrån kramig..





Nyutslagna körsbärsblommor utanför växthuset. Att sitta inne i växthuset
och vara omgiven av blommande körsbärsträd, ett på vardera långsidan,
är som att befinna sig mitt i "Bröderna Lejonhjärta".





En skål full av vackra nyttigheter på köksbänken gör att jag
känner mig rik. Skålen skall vara överdådigt full, nästan svämma över.
Det ska vara lite av ett stilleben värdigt en holländsk 1600-talsmästare.
Detta konsumerar vi två på lika många dagar. Det går inte en dag utan
att vi äter stora mängder sallad, som huvudrätt nästan dagligen. Med en
liten kött- eller fiskbit till. Vi blir inte smalare - käre makens goda dressingar
med bästa tänkbara olivolja och grovriven parmesan är ett måste därpå.
Vi blir däremot fulla av vitaminer, antioxidanter och allt annat som lär vara nyttigt.



Utanför fönstret försöker solen tränga genom de grå molnen, den kommer säkert att lyckas. Om några timmar ska jag köra till Helsingborg för att hålla två lite större pojkbarnbarn sällskap över natten, medan föräldrarna är borta på något slags jopphejdi.



God dag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Så sant.....ska bli trädgårdsmästare i mitt nästa liv !!

2009-04-28 @ 16:36:56
Postat av: Skogseva

Inger: Vi kan bli kompanjoner!

2009-04-28 @ 19:56:48
Postat av: Hans Bernhard

Undrar vad ni köpt era självvattnade blomlådor

och vad är priset per st.

Tack för en trevlig bloggsida om blommor,träd

m.m.

Ha de (som vi säger i Värmland)

Hans

2009-08-20 @ 23:29:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0