Köksödla

För tre dagar sedan flyttade det in en liten ödla i vårt kök. Flyttransporten ordnades av en av katterna, troligtvis Timjan. Han gol sitt "nu har jag varit duktig och burit in något levande"-gal, men eftersom vi hade gäster och satt och åt ( i och för sig den förhatliga sillen), var det inget vi brydde oss om.
På kvällen var det storsamling av katter i ett hörn i köket. Tre stora starka katter mot en liten stackars ödla. Ödlan hade alla lemmar i behåll, vilket inte alltid är fallet när våra katter burit runt dem. Jag skulle agera livräddare och passade ödlan medan maken hämtade fångstburk. Jag klantade till det i fångstögonblicket och ödlan fann för gott att skudda stoftet av fötterna - den försvann i rasande fart in under spisen.




Skogsödlan "Lacerta vivipara" är ett lätt byte för katterna,
trots att den är snabb. Katterna är dock i vissa fall snabbare - och
otroligt uthålliga när det finns något trevligt att lurpassa på.



Nu bodde det alltså en ödla under vår spis. Sämre ställen kunde den ju fatta tycke för, men spisen är ny och följaktligen är där ännu så länge rent under den, tomt på både flugor, maskar och annan ödlemat. Nu skulle vi bli tvungna att stoppa in sådan föda till den med jämna mellanrum. Gräva mask och lägga under spisen. Det var ju faktiskt inte så tilltalande. Detta behövdes emellertid icke då ödlan hastigt bestämde sig för att flytta. Sprang på lätta fötter bort till väggen där det finns en rymlig och ödlevänlig golvspringa. Den springan provlåg ödlan en hel kväll. Tre katter satt och stirrade ner på den oåtkomliga godbiten/leksaken. Någonstans i det ögonblicket tappade jag intresset för vår nye hyresgäst. I går kväll blev de tre katterna aktiva igen, i stora rummet denna gång, och samlade sig runt den nu något stympade ödlan. Den hade fortfarande alla ben i behåll, men den var en svans kortare. Frisk och pigg  i övrigt. Denna gång räddades den ut i dett fria och katterna satt kvar och såg snopna ut!


Skogsödla utan svans - Lacerta vivipara

Så här såg lilla ödlan ut efter "svanssläppet", något den tar till
om t ex en katt biter i den. Svansen växer ut igen, men den blir 
inte  lika lång som förut. Denna förmåga kallas autotomi eller
självstympning. (Bilderna på ödlorna är inte tagna av mig)


En otroligt vacker hortensia bor för tillfället i växthuset. Den är "fådd" och ska så snart nattemperaturen är stabil flytta ut i en rabatt.




Hortensian har en fantastisk blå färg som inte riktigt går att fånga
på bild. Medelhav? Azur? Jeans? Sommarhimmel?


I dag slog den första oleanderblomman ut - en gräddvit, ljuvlig blomma. Jag skulle vilja förmedla doften den sprider...




Utslagen i dag vid lunchtid...


Dagen har varit fylld av fårgödsel- och jordblandande. Jag har tänkt att alla rabatter ska få sig ett litet lager av dessa Guds gåvor. Det tar sin lilla tid. Jorden finns på ett ställe, fårbajset på ett annat. Allt ska blandas med en spade och de rötter som följer med gödslet ska rensas bort. Två omgångar är blandade i dag. Det räcker. Det kommer en dag i morgon också!


God middag - nu åker jag och tränar!


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Tänk en sådan ( Oleander ) slängde jag i fjol,två meter hög,gick ej att härbärgera längre.

Åter från en trevlig tripp till Meissen!

2009-04-14 @ 19:28:20
Postat av: Anonym

Hjälp - det är ju mord! Du kunde klippt ner den, eller skänkt den till mig... Jasså nu har du varit i Meissen - och gjort vad? Köpt porslin? Slagit runt? Druckit öl?

Trevligt att du är tillbaka i alla fall.

Kram

Eva

2009-04-14 @ 19:40:17
Postat av: Kör Eva

Ja kasta en blomma är inte bra.

Jag har en orkidé som jag fick för två år sedan. En bläckfiskorkidé.

Nu efter två år börjar den blomma igen. Den är bara sååå vacker.

Tyvärr kan jag inte lägga in bilder här.

Ödlan tycker jag ni kunde sparat på. Det hade nog varit ett "gulligt" husdjur.



Kan man förresten ha en oleander på en balkong ?

Ha det bra i det härliga vädret.

Kram Eva

2009-04-15 @ 06:05:45
Postat av: Skogseva

Kör Eva: Visst kan man ha oleandern på balkongen under sommaren. Den formligen älskar sol och ljus. Man kanske får skydda den något om det blir stekhett hela dagen och den MÅSTE vattnas så att den är våt hela tiden - ska stå med "fötterna i vatten" annars tappar den bladen och blir jätteledsen.

Kram på dig

2009-04-15 @ 08:15:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0