Uppåt väggarna

I vårt hus har det tidigare bott en romantiker. Blommor slingrade sig upp på väggarna i forna sovrummet, nu matrum. Växte fritt och yvigt på tapeten. Och på tapeten en ännu tätare bevuxen bård i midjehöjd (faktiskt). Tapeterna kröp tätt inpå med sin gula blommighet och gullighet. Sådant måste bort om man inte hör till den ryschpyschga typen. Eländet revs ned och allt målades vitt - såklart. Låten möbler och övrig inredning tala och väggar och golv tiga. Plats i fönsterkarmen blommor, kryp inte upp på våra väggar!





Ännu värre än en gulblommig tapet
är en blåblommig!



I badrummet har denne 80-talsromantiker varit något mer sparsmakad och nästan helvitkaklat. Bara nästan. Kunde tydligen inte hålla fingrarna borta helt från blommorna. Tryckte dit en och annan så kallad dekorplatta. Med blommor i blekblått, blekrosa och blekturkos. Lite lagom irriterande för mitt öga. Dock felfritt och för bra för att kasseras.





Tråkblek kakel - bättre med helvitt.



De blektråkiga kakelplattorna styrde hela valet av tillbehör. Jag tycker inte om blått. Jag vet inte varför men jag tycker inte om blått. Kallt och kalt. En isig färg som man kan ha som byxor och tröja men inte som kakel och handdukar. Därför blev handduksvalet alltid vitt. Och mattan snällrandig i vitt och blått. Bonjour tristesse!





Som synes inte många mönstrade plattor - elva inalles.
Kakelplattan som sitter centrerad över vasken gjorde mig
fysiskt illamående varje gång jag borstade tänderna och var
tvungen att stirra den i vitögat.



 



Inte snyggare om man tittar in i handukshörnan.



Här måste göras något. Av en händelse fick jag syn på att något så förlegat som kakeldekor fortfarande fanns. 70-talets lilla plastbit med vilkens hjälp man snabbt kunde fixa till sig ett supermodernt kakel i orange, brunt, grönt eller turkos i häftigt mönster!





Så här kunde det se ut. Detta är dock
nyproduktion. Inte snyggar nu än det var då
(tycker jag).



Efter så många år med det trista badrummet fick det bli en gladfärg. Enfärgat fanns dessutom inte i så många färger. Det fick bli rött! Efter en dag kom min plast och jag satte igång på förmiddagen i går. Putsade kakel och satte upp plasten. Hoppsan det blev ju riktigt bra! Det tog några timmar att sätta plasten på plats. Det krävdes mycket gnuggande med en gammal strumpa för att få fram reliefen ordentligt. och för att få plasten i exakt rätt läge. Men nu kan man inte tro annat än att det är en knallröd kakelplatta som sitter där. 





Reliefen på kakelplattan blev helt plötsligt acceptabel när den
fick ett lager röd plast utanpå sig.



Nu saknades matchande inredning. En tur till billighetsvaruhus numero ett fick företas. Här skulle shoppas rött. Det blev mattor, handdukar, små boxar och duschdraperier. Hem och fortsätt med badrums-makeovern. Skura på ställen som inte så ofta blir skurade. Sortera bort en massa fula gamla, som jag trodde vita, handdukar. De har väl funnits i sisådär tjugo år eller mer och kommer att fungera bra som underlägg i katternas sov"baljor". Kan kastas efter hand. Perfekt.
Upp med ett av duschdraperierna - vi tar väl det gladaste! På med mattan - den polkagrisrandiga. Lite knallröda handdukar. Göm de fula sprayflaskorna och lotionerna, som står ovanpå stora badrumsskåpet, i en av de nya röda boxarna. Voila!





Hela badrummet andas IKEA men det gör väl ingenting.. 




 



..bordet kommer i alla fall från en antikaffär i Kalmar..
Högskåpet fick jag inte med på bild.



Jag blev så nöjd med resultatet att jag klappade väggarna en extra gång när jag skulle gå och lägga mig. "God natt lilla badrum"





En sista bild, sedan slipper ni...



I morgon kommer fönsterputsaren, när han är klar kan vi se ut igen.




God middag denna fantastiska vårdag då jag har ätit lunch ute i solen, sett en citronfjäril, en humla och ett bi och hört hundratals tranor trumpeta i luften!



Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anita

Snyggt!

2009-04-02 @ 18:42:46
Postat av: Anita

Förresten, kan du inte skicka hit fönsterputsaren sedan? Han behöver bara köra så där 35 mil. Kram igen

2009-04-02 @ 18:45:13
Postat av: Yngsta dottern

Det blev ju jättefint! Undrar om jag kan sätta ett lager vit plast över alla våra BRUNA kakelplattor med inte mindre än 50 (!) dekorplattor med prästkragar på... Härliga 70-tal! Ska bli ett sant nöje att renovera vårt badrum och ha något annat än bajsbrunt runt sig hela tiden! Vi skyndar långsamt...

2009-04-02 @ 20:25:03
Postat av: Kamilla Nyström

Det där badrummet blev väldigt snyggt, och mycket snyggare än tidigare. Jag gillar när det "andas" Ikea, gillar ikea stilen faktiskt!

Åt "yngsta dottern" kan jag bara småflina, har ju sett deras bajsbruna badrum och vill gärna se när det sätts vit plast på de väggarna ha ha

2009-04-02 @ 21:02:29
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Inger

Såå läckert....tänk vad lite färg gör........

2009-04-02 @ 21:03:12
Postat av: Hanna

Vad fint :D rött är aldrig fel !

2009-04-02 @ 21:17:53
Postat av: Hanna

Vad fint :D rött är aldrig fel !

2009-04-02 @ 21:18:32
Postat av: Skogseva

Anita: Du kan få låna honom - men du får själv betala taxin..



Dottern: I ert fall blir det nog lika billigt att byta ut bajsbruna kaklet..



Kamilla: Numera har jag absolut inget emot Ikea, men på 60- 70-talet kunde det vara si och så med kvalitén.



Inger: Du får komma hit och se det på plats i vår.



Hanna: Tänkte lite på ert färgglada hem när jag valde det röda.

2009-04-02 @ 22:41:52
Postat av: Ninna

gnälligaste bloggen hittills och inte så fint heller men smaken är ju som baken så...

2010-09-24 @ 23:20:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0