Chefskap

Jag fick berättat för mig.

Det finns chefer...

Som anställer personal med lönebidrag och som utnyttjar dem långt ut i marginalerna. Som tar utan att ge tillbaka. Som har mage att köpa med sig lunch till sina anställda - utom personen som han har lönebidrag för. Som tar med personalen på studiebesök - och lämnar personen med lönebidrag hemma. Som åker på inspirationresa med sin personal till Stockholm - gissa vem som fick stanna ensam hemma. För att ta hand om telefonen.




En sådan här telefon har jag vuxit upp med.
61822 var vårt telefonnummer. En farbroder som
bodde på söderslätt hade telefon "112 Gislöv".
Det känns som vore det hundra år sedan.


Denne chef har, under de år han haft personen med lönebidrag anställd, inte heller ansett sig behöva ge henne löneökning. Märk väl att den anställde med lönebidrag var lika kompetent som övrig personal. Han har inte heller, när anställningen efter fyra år tog slut, ansett sig behöva betala ut någon semesterersättning. Och när så äntligen skedde efter många påtryckningar, betalades en godtycklig summa ut. Naturligtvis ett mycket lägre belopp än den anställde var berättigad till. Och som den anställde är en vänligt sinnad person som inte vill bråka...

Vad säger man om en sådan chef?



FOTO: Staffan Schultz

Jag vet vad jag hade sagt till en chef som bar sig illa åt.
Jag hade agerat likt mannen ovan. Dessvärre är inte alla
lika villiga att påpeka konstigheter på en arbetsplats.
Det kan dessutom vara svårt att tala i "egen sak".


Jag inser att jag har varit osedvanligt lyckligt lottad när det gäller chefer. Jag har alltid fått styra mitt arbete själv, jag har haft chefer som det varit lätt att kommunicera med, jag har begåvats med duktiga lönehöjningar och har alltid känt mig uppskattad.

Det finns chefer och det finns chefer...




Jag har fått blommor av min chef, och
jag har gett honom en blomma när jag tyckte
att han var värd det. Ett enkelt sätt att visa
ömsesidig uppskattning.
 


Länge leve alla bra chefer - åt alla dåliga diton önskar jag liktornar, finnar och tandlossning!!!!


Akne




God middag (om ni har någon aptit kvar) önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

huh,, himla tur att jag har ätit, de bilderna var inte att leka med, fy f-n rent ut sagt!

chefer är förmodligen inte att leka med heller, iallafall inte somliga. Har inte haft någon så dålig chef men dock en som inte gjorde som han skulle, borde och som jag ville, därför är jag arbetslös idag!

ha en bra kväll

kram K

2009-04-15 @ 19:59:11
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kör Eva

JA det här med lönebidrag.

Jag vet en med lönebidrag men där förhållandena är omvända.

Men det tar jag inte här för då hetsar jag upp mig och det är nog inte bra innan man ska lägga sig.

Men i mitt fall kan man tänka sig att det är den personen som får finnar eller nå´t.



Var får du dina funderingar ifrån ???

Ha en fortsatt bra kväll.

God natt

Eva

2009-04-15 @ 21:42:38
Postat av: Skogseva

Kamilla: Jo du, efter de bilderna känner man inte precis för någon gourmetmiddag. hade varit trevligt dock om mina önskningar hade slagit in!

God natt



Kör Eva: Just denna aktuella chef är absolut värsta sorten. Han borde enligt mitt förmenande icke ha någon anställd utan arbeta för sig själv instängd i en liten, mörk och fuktig källare! Med ansiktet fullt av finnar, lösa tänder i käften och fötter svåra att gå på!

Sov gott

2009-04-15 @ 22:56:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0