Trädgårdsdag

Ny och strålande arbetsdag. Sov inte så länge och kom igång med trädgårdsarbetet redan klockan tio. Lastade lilltraktorns släp med jord ur vår jordhög, som håller på att ta slut, och sedan grävde jag guld = fårgödsel och blandade det hela till en för växterna smakrik blandning. Finrensade i "framsidesrabatterna" och lade på ett fem centimeter tjockt lager av gödseljorden ovanpå nävor (som precis tittat upp) och phlox och över fötterna på fjärilsbuskar, hortensior och isop.




Ett tjockt lager med välgödslad jord ska få fart på växtligheten. Ny bild
kommer när det gröna börjar titta fram.




Maken drog i fjol upp ett stort antal isop
som nu står som en vit väldoftande och
av humlor och bin älskad list framför
bland annat

Geranium - Jolly Bee

..geranium "Jolly Bee". En otroligt rik- och länge-
blommande namnsort som jag planterat i ett
stort antal i "framsidesrabatterna".


Rabarber, som alla andra tycker är så lättodlade, har för oss alltid varit en exotisk och svårodlad delikatess. I alla trädgårdar som vi huserat i har det aldrig blivit mer än små och sjuka rabarberstänglar. Men nu verkar det som om vi dels fått en sort som trivs med oss och dels fått jord som rabarbern kan tänkas växa i. Dessa rabarber fick oblandad fårgödsel, så nu är förväntningarna stora på  tillväxt och utdelning.




Det är väldigt gott med smält rabarber och glass.
För att inte tala om rabarberkaka - nästan bättre:
2 ägg
1 dl strösocker
vispas samman
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
röres ned, häll allt i en form.
Skala och skär 4-5 rabarber i bitar och
lägg ovanpå smeten. Strö över ett tjockt lager
pärlsocker och hyvla över ordenligt med smör.
(Det ska vara heltäckande)
Grädda 200 grader 25-30 min. ät med glass,
vaniljsås eller vispad grädde.


Maken har ägnat sin dag åt att måla ett skabbigt matbord som icke har kunnat visas för folk utan en heltäckande duk. Slipning med stora maskinen resulterade i att alla blommor som vistades i matrummet fick duschas på gårdsplanen för att bli av med sitt slipdamm. Jag kommer förmodligen bli tvungen att tvätta gardiner och byta ut väggbonaden i rummet också. Slipdamm och jag går inte riktigt ihop. Slipdamm och gardiner går definitivt icke ihop.




Slipdamm på gröna växter är inte så snyggt - det
blev en kalldusch på uppfarten.




I förbifaten fick matrumspidestalen också
ett nytt lager vit färg.





En bild på Timjan som gjorde mig sällskap i växthuset
medan jag skrev får avsluta dagens blogg.


Nu vänta dusch och middag -  Biff Stroganoff.



På återhörande


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Mmmm....så härligt att läsa om ditt bestyr med gödsel och humus.Har inte heller tur med rabarber som är så gott.Tänker lägga kogödsel på mina rabatter,hoppas det är lika bra.

2009-04-06 @ 18:11:41
Postat av: Skogseva

Ko- får- och hästgödsel räknas som stallgödsel och är nog jämförbart med varandra. Hönsgödsel är dyrt guld som man kan ta till om inget annat fungerar. Det luktar dock ganska vidrigt...

2009-04-06 @ 18:34:30
Postat av: LindaLotta

Vilken underbart härlig dag att läsa om!

En annan har lekt kontorsråtta hela dagen och har längtande och suktande tittat ut genom fönstret flera gånger.

Men på onsdag tar jag påsklov!

2009-04-06 @ 19:13:00
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Skogseva

LindaLotta: Jo det var i sanning en gudabenådad dag. Jag gillar att arbeta med kroppen till den skriker - och det gjorde den verkligen till slut! Jag som numera, gudskelov, lever i ett evigt jul- påsk- och sommarlov minns mycket väl hur det kändes att sucka och sukta när solen sken där ute medan man själv var tvungen att arbeta.

Vi hoppas på en vacker påsk för alla!

2009-04-06 @ 19:42:25
Postat av: Hanna

Ser fint ut :) vi har tagit ut alla utemöblerna och i söndags tvättade min kära mor sitt växthus. Längtar ner till skåne, måste passa på att hälsa på innan sommarjobb och annat drar igång :) hälsa alla(katter som människor) nere hos er! puss&kram

2009-04-06 @ 21:00:03
Postat av: Kör Eva

Härligt rabarber recept. Tack !

Idag var jag på utflykt till Skälderviken.

Körde för bi en plantskola för att inhandla spaljeer till min balkong.

Kom hem med en alldeles nyimporterad Clematis men vita fina blommor. Gröna tjocka bölad som ska vara vintergröna.Det bästa av allt är att blommorna doftar som en Gardenia. Helt underbar.

Ha det gott bland blommor och blad.

Kram Eva

2009-04-06 @ 21:57:55
Postat av: Skogseva

Hanna: du är så välkommen hit. Tag med "småbarnen" och kom när ni har tid och lust.

Kramar till er alla

2009-04-06 @ 21:58:09
Postat av: Skogseva

Köreva:Tala genast om vad clematisen heter! Den låter som något från yttre rymden - Doftar! Vintergrön! Berätta genast!!!

2009-04-06 @ 22:09:24
Postat av: Kamilla Nyström

Själv har jag inga "gröna" fingrar ha ha. Vill helst bara ha gräs och stenar! Inga "jordhögar" eller rabatter som måste rensas! Men jag beundrar alla er som har förmågan att få till en vacker trädgård!

Själv har jag idag gjort en pudel av en trasselsudd, och det kanske det inte är så många som kan "fniss"

Trädgården har jag numera en mor som mer än gärna hjälper till med då hon är nybliven pensionär!

Var och en gör det som den är bäst på!

Glad Påsk

kram

2009-04-07 @ 15:33:22
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Skogseva

Kamilla: Det här med brinnande trädgårdsintresse är något som drabbat mig på senare år, så du ska se - när du blir pensionär diskuterar du också jordmån och bästa sortens rosor! Till dess gör du rätt som överlåter arbetet på din mamma och ägnar din egen tid åt trasselsuddarna!



Kram och gladelig påsk

2009-04-07 @ 16:46:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0