Kålmask och spunnet socker

Stor och stark går till Folkets park,
liten och klen går till Frälsningsarmén.


Jag har åkt karusell. Inte karusell kanske för det klarar inte min mage, men jag har i alla fall åkt Kålmasken! I Folkets park.



1911 såg entrén till Folkets park tydligen ut så här. Jag får erkänna att jag inte vet hur den ser
ut i dag, vi gick in från baksidan.


För att legitimera ett besök i Folkets park lånar man in två barnbarn i lagom ålder. Man skyller på att gossebarnbarnen ska roas och hur gör man det bäst. Jo med ett tivoli. Karuseller av alla de slag. Man packar en picknickkorg och utlovar en heldag med så mycket karusellåkning som det bara orkas med. Jodå, gossarna var inte svårtrugade. Själv hade vi inte besökt denna park på många år och var lite nyfikna. Den var riktigt fin! Lagom i formatet om man har med barn i inte alltför svårroad ålder.


Kalmask

Påminner något lite om kålmasken
i den lilla kålmaskbergochdalbana
jag och käre maken åkte med gossarna.


Trots att det var många barnfamiljer som besökte parken i det vackra lördagsvädret var det ändå inte trångt och inga vidriga köer till karusellerna. Och framförallt överblickbart. Svårt att tappa bort barnen, vilket är viktigt när man är ute med två kvicksilver till pojkar. Det äldsta kvicksilvret ville åka pariserhjulet. Det ville inte jag. Maken som är en duktig karusellåkare for iväg i höjden med lille gossen. Minsta kvicksilvret och jag stod på fasta marken och vinkade.





Det är faktiskt riktigt fint i parken. Pariserhjulet får dock ingen upp
mig i fler gånger.



Radiobilarna - tillräckligt häftigt för mig! Jätteroligt tyckte gossarna och vi delade upp oss i två vildsinta lag. Vars ett litet kvicksilver i bilen och sedan iväg! Tävlingsinstinkten i mig vaknade och liten gosse och jag jagade motståndare så att det stod härliga till. Krockade från sidan, bakifrån och nos mot nos. Barnet studsade och tjöt av förtjusning! Jag kan rekommendera bil 21 för er som tänker köra radiobilar i folkets park  - den var snabbast!




Här kunde jag ha åkt många fler rundor, men det fanns mer att göra...


Efter att ha tittat på, var både minsta barnet och jag mogna att testa pariserhjulet så det blev en runda för oss alla fyra. Det ångrar jag! Jag är ingen höjdmänniska så jag blundade hela tiden. Bortkastade kuponger! Lilla minsta kvicksilvret tyckte det var dagens behållning! Roligaste karusellen av alla. Konstig unge! De som vågade titta påstod att man såg till Köpenhamn!

Sedan blev det hoppning i sele, fler kålmaskar, mer radiobilar och så Grand Final: Spunnet socker! Det hade längtats. Det hade frågats efter. Det hade pratats om. Det hade undrats om det fanns. Och det fanns! Dessa små kvicksilver till pojkar köade snällt en lång stund (dagens första kö, en stackars ensam flicka skulle inte bara spinna utan även sälja allt övrigt i mat- och dryckväg) utan ett enda knot för att få det åtråvärda stora rosa sockermolnet.




Jag kan lova att det var en gigantisk rosa
sockerhistoria.

Efter att ha ätit och ätit och ätit i en kvart hade de små gossarna bara betat av knappt hälften och det var definitivt dags att återbörda de små liven varför resterna av det rosa placerades i bakluckan. Vi använde ett helt paket våtservietter för att hitta pojkarna under ett rosa, kletigt sockerlager och så stuvade in oss i bilen och femton sekunder senare sov det minsta kvicksilvret! 

Ja si det var en genomroliger dag för stora och små....



God kväll önskar


Skogseva


(I dag är alla bilder stulna från nätet)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi har ju avhandlat det mesta telefonledes idag. Jag hade behövt Malmö folkets park på onsdag eller torsdag, då är de två största lediga från skolan och det hade varit trevligt med en lagom park. Kram

2009-04-26 @ 18:20:48
Postat av: Kamilla Nyström

Ni verkar ha haft en helrolig dag:-) Tror även att Du sov gott efter såna strapatser "fniss"

kram K

2009-04-26 @ 18:50:11
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kör Eva

Vad det låter mysigt........

Hade gärna varit med på det spunna sockret.

Var ni borta och tittade på den nyfödda lilla Vallaby ungen.

Den finns vid terrariet.

Ha det bra i sommarvärmen.

Kram

Eva

2009-04-26 @ 20:15:07
Postat av: Yngsta dottern

Bröderna Bus var mycket nöjda med gårdagen och väldigt trötta.. Även idag, då minstingen tyckte att halva fotbollsträningen nog räckte! Själva är vi möra efter golvläggningen men väldigt nöjda med resultatet. Tack för hjälpen med barnen, det går onekligen snabbare att lägga golv med enbart vuxna i huset! Kram

2009-04-26 @ 20:31:16
Postat av: Skogseva

Anita: Vi avhandlar mer i morgon...



Kamilla: Jomen, det kan du ge dig på. Det behövdes inga sömnpiller precis.



Kör Eva: Du hade så gärna fått följa med. Det spunna sockret är faktiskt bara - sött! vi glömde totalt terrariet trots att vi tänkt gå dit. Ganska bra nu har vi det kvar till nästa gång.



Yngsta: Vi var själv väldigt nöjda med dagen och trötta också vad det beträffar. Jodå, golvet blev jättefint!

2009-04-26 @ 20:43:57
URL: http://skogseva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0