Hjärnsubstans

Min hjärna ser ut som alla andras. En vänsterhalva och en högerhalva. I min vänstra halva finns mitt medvetande, min språkförmåga, mitt matematiska tänkande (inte så utvecklat hos mig), logik, min analytiska förmåga och annat som låter lika knastertorrt. Min vänstra hjärnhalva arbetar tydligen bara med en sak i taget.





Här kunder jag inte förmå mig att lägga
in en "riktig" hjärnbild. Ett foto på en hjärna
blir lätt lite oaptitligt. Vindlingar i grårosa,
tätt sammanpackade innanför skallben och
"dura mater" är inte det vackraste som finns.




Min högra hjärnhalva står för trevliga saker som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga (underutvecklad hos mig), formkänsla, igenkänning av ansikten, musikalitet och så vidare. Denna trevliga halva kan arbeta med många olika saker samtidigt.






Guden Shiva kan säkert utföra många olika
saker samtidigt. Med tre ögon och fyra armar är
man ganska välutrustad. Laga mat och städa
samtidigt. Köra bil och läsa bok. Man skulle
hinna med dubbelt så mycket. Något för
dubbelarbetande småbarnsföräldrar.



Jag är en människa med en bättre utvecklad höger hjärnhalva än en vänsterdito. Jag är färg och form. Jag är känslor och tankar. Jag är intuition och kreativitet.






Färg kan vara stillsam men ändå färgrik.
Tavlan har en kvinna vid namn Siv Buchmayers målat.
Den talar till mig och den tilltalar mig.



Min vänsterhalva tar ofta högerhalvan i upptuktelse. Högerhalvan har lätt för att bli lite för känslosam. Högerhalvan skulle gärna vilja rädda oss alla till en bättre värld. Högerhalvan har många enkla och bra lösningar på stora problem. Då smyger vänsterhalvan fram och börjar sortera, analysera och förmana. Smula sönder och omintetgöra.







Tidens tand kan också gnaga, tära, slipa
och till sist smula sönder totalt.



Högerhalvan vill mycket som vänsterhalvan sätter P för. Högerhalvan formar en orange cirkel på min tavla, men genast är vänsterhalvan där med sin kritik och analysering av  form- och färgval. Vänsterhalvan är min värsta kritiker. Full av pekpinnar och duktig på att döda allt impulsivt hos mig.






Pekpinnar har aldrig varit roliga. Varken mentala
eller som här den vanliga gammaldags trävarianten
i handen på Caligula. Mästerligt osympatiskt spelad
av Stig Järrel.



Ibland går hjärnan på högvarv. Samarbetet mellan hjärnhalvorna fungerar oklanderligt. Det snurrar och surrar. Det bearbetas och konstrueras. Det analyseras in absurdum. Det sker alltid nattetid. När det borde vara tyst och lugnt i mitt huvud. Jag har inget knep för att lugna ner min hjärna och få den att gå på lägre varvtal. Kan bara ligga där och lyssna till surrandet och känna vinddraget av alla tankar, analyser och antaganden.

Ibland är hjärnan förvånansvärt trög och ovillig till minsta lilla arbete. Lågpresterande. När man bäst behöver den. Känner verkligen inte för att komma med lösningar på problem. Kan inte argumentera eller ens minnas ett vanligt namn. Inte ens fast det är känt och uttalat många gånger under årens lopp. Hjärnstrejk.






Ibland vill inte hjärnan plocka fram gammal data.
Den kan lagra oväsentligheter som namn väldigt
djupt inne i en vindling där det kan vara svåråtkomligt
vid letandet. Man får snällt vänta tills det blir natt - då
kan namnet kravla sig fram och till och med väcka
en när det når medvetandeytan.



Det är bara att hoppas att denna, för det mesta fungerande och ibland välfungerande, vitala del av ens person kommer räcka livet ut. Något så när oförstörd. Med pigga vindligar där förbindelserna är intakta. Där färg och form och känslor finns kvar. Det som ju faktiskt är jag.




Godeftermiddag önskar


Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0