Kort och gott

Så hände alltså det som befarats. Pakistans regeringen har på det fegaste sätt förhandlade bort flickornas skolgång mot vapenvila. I tidningen står det inte om det är skolgång överhuvud taget, eller om flickebarnen ska tillåtats att gå något år. Som sagt  - kvinnofientlig politik i allra högsta grad. En kvinna är intet värd och ska inte ens få lära sig att läsa och skriva. Det är så upprörande att jag blir fullkomligt rasande. Vad ska vi göra - vad kan vi göra?  Kan inte Sverige göra något, kan inte EU? Bryr vi här i Sverige oss över huvud taget, eller blir det kanske bara ytterligare ett eländet som vi med en suck lägger åt sidan? Jag avskyr feghet!





Vi lever i rymdåldern och ändå finns det
platser på vårt vackra men sargade klot
där små flickor inte ska få lära sig att läsa
och skriva, och alltså aldrig får uppleva
den fantastiska känslan när man knäcker
koden till det skrivna ordet.



Jag undrar så hur en fundamentalist eller taliban ser ut på insidan. Om jag får gissa tror jag att de är svarta och röda. Svärtan kommer av allt deras hat och det röda är den infernaliska glöden i deras fanatiska tro.





Talibaner och djävulen är säkert släkt
med varandra. Sprider skräck, elände,
hemskheter och terror. För och emot religion.



Fanatiker av alla slag är ett elände. Religionsfanatiker är något av det mest skrämmande som finns. I religionens namn har många hemskheter skett. Tro kan emellertid inte tvingas på någon med hugg, slag, förbud eller med skrämseltaktik. Tro kommer inifrån och av övertygelse. Ingen Taliban eller "Kristi brud" kan tala om för dig eller mig vad vi ska tro på. Om vi ska tro något.



pakistan-swat-taliban-sword-11052007.jpg

 En Allahs budbärare?
Fotot är från Swatområdet.







Något helt annat, trevligare och mer upplyftande.


I dag ska vi ha äldsta dottern och svärsonen på "finmiddag". Vi ska äta:


- Liten inledande "getosthistoria" och en Dry martini.






- Creme Ninon. (Om ni inte har ätit det så kan jag berätta att det är en grön ärtpurè som man häller champagne i när den serveras. Mycket gott!) Till soppan serverar vi ett litet flarn av parmesanost.






- Sjötunga Walewska.






- Kapkrusbär i vingelé.







Som ni förstår är detta inte hopsvängt på fem minuter, därav denna korta blogg. Jag lovar att berätta om det blev gott!
(Bloggen blev ännu kortare än tänkt - mina ord svävar som vanligt ute i cyberrymden, att jag inte kan lära mig...)



Må väl ni som tänker äta blodkorv till middag!


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken matsedel. Jag tänker då absolut inte tala om vad vi ska äta för enkel middag idag.

Ha det så trevligt och kramar till er alla från ett vårlikt Västergötland

2009-02-28 @ 16:07:16
Postat av: Kör Eva

Själv var jag i Köpenhamn och både åt och drack alldeles för mycket.

Men gott var det.

Kram

Eva

2009-03-01 @ 19:51:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0