Stadsbesök

Kort rapport om dagens utflykt till Köpenhamn.


Vi gjorde en sedan länge planerad utflykt till Köpenhamn och "Kunstindustrimuséet". Åkte hemifrån vid halv elvatiden och landade utanför muséet fyrtiofem minuter senare. Om ni aldrig har varit där kan jag livligt rekommendera ett besök. Ett muséum för industriell design och konsthantverk. Ett mycket trevligt muséum inhyst i en vacker gammal byggnad ganska centralt i Köpenhamn. Just nu är där en specialutställning med motorcyklar, om det roar någon. Inte mig!

http://kunstindustrimuseet.dk/




Finn Juhl


På muséet finns en stor avdelning med stolar från nittonhundratalet.




Bauhaus


Denna Bauhauslampan är någt av det snyggaste jag vet. Den tillverkas fortfarande
om man är sugen på den och händelsevis har tvåtusenetthundrafyrtiosex kronor över.



På muséet kan man också fika vilket vi naturligtvis gjorde. Svårt att hitta något som passade vår diet men vi kom överens om att en liten ostttallrik skulle fungera, så det fick det bli. Med en Tuborg därtill.






Jodå det går bra till ost också...



Tvärs över gatan låg en möbelbutik, den måste man ju bara besöka...






Denna soffa är ritad av danske designer Finn Juhl vars hem
numera är ett muséum öppet för allmänheten.



...men där fanns lullull och krimskrams - alltså inget för oss. Definitivt icke soffor som den ovan. Däremot hade de en fantastisk tygavdelning med otroligt vackra tyger. Där skulle jag kunna botanisera länge, men hade förmodligen bara haft råd att köpa tyg till en liten, liten kudde. Franska tjocka brokader och sammetstyger är inget för en normal hushållskassa precis. Åtminstone inte så många metrar.







Just detta vill jag inte ha, men en bit rostfärgad
sammet till en kudde..



Nästa anhalt var Dragör där jag skam till sägandes aldrig satt min fot, bara passerat genom i bil. Trots att det var "räligt" väder, grått och snöblaskigt, såg man att det var en förtjusande liten "by". Dit vill jag åka till sommaren och strosa och fika. Strosningen är nog avklarad på tjugo minuter, större är inte Dragör.







Idylliskt är bara förnamnet...


Dagen avslutades med nödiga inköp i icke fullt lika idylliska Malmö. Lite vin och lite löjrom att fira en passerad nittonårig bröllopsdag med.

Här fick jag rädda en samling gamla foton som åkte i golvet så att glas och ramar for omkring, nerknuffade av en katt med benen fulla av spring. Jag morrade och katten for iväg - en helt liten bit. Tittade sig retfullt över axeln när jag morrade. Ja se katter.




Matdax för oss. Godkväll och smaklig spis på er alla.


Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0