Rundstav och Rörträsktårta

Maken har en liten garderob. Kläderna trängs med varandra. Och med allehanda skräp. Maken samlar på saker. Små sladdbitar, gamla instruktionshäften, kartor i rullar, kartonger som det har varit saker i. Dessa ting har ingen egentlig egen plats i vårt gemensamma hem, alltså hamnar de i makens lilla, lilla garderoben. Dessutom bor där ett myggfönster, tvättkorg och datorväskor.






Myggfönster är ett måste när man bor som vi. En enda
mygga kan förstöra en hel natts sömn. Vi har inga stora
mängder med mygg vilket enligt maken beror på att vi
matar fåglarna under vintern. Deras tacksamhet mot oss
skulle då vara så stor att de håller flug- och myggfritt
under sommaren! Det ligger kanske något i det, men
kanske utan känslomässiga aspekter.
 


Sakerna ramlar ut när man öppnar dörrarna. Maken fick för sig att fixa till det. Sade med tunn men tapper röst: "Jag ska nog städa min garderob i dag". Jag, som kan vara en illistig varelse, lade då fram min sedan länge genomtänkta Plan. Att sätta in ytterligar en stång under den befintliga. Ge luft åt skjortorna, låta kavajerna fladdra fritt och slippa hänga i evig press mellan varandra.






Lite rävaktig måste man vara för att genomdriva
tänkta planer ibland. Rävar är vackra djur men
dessvärre inte så snälla mot rådjurskid. Här har
jag bara sett räv ett fåtal gånger
.



Det hela skulle vara ett otroligt simpelt ingrepp: Pang på med en brädlapp i ena garderobsväggen, banka dit en rundstav, sätta fast rundstaven vid ett stag i trådnätshyllan på andra sida med hjälp av ett buntband. Klart! En kvinnlig och följaktligen snabb och enkel lösning. Jag hade gjort det på mindre än en kvart! Nu är maken ingen kvinna utan en välplanerad och, när det gäller allehanda småbyggande, en Petig Person. För att sätta upp en stång krävdes: bräder, sågar (elektriska sådana), vattenpass, bandslip, borr, skruvar, skruvdragare, hammare och sticksåg med lasersikte! Jag blev matt vid anblicken av all manlig omständlighet och ägnade mig åt att städa garderoben under den tid det tog att bära in alla verktyg  - en halvtimme sisådär.






Detta är forntida verktyg! Användes på den tiden då allt var bättre. Nu  är
alla verktyg omöjliga att använda om man inte är har minst teknisk
doktorsexamen. Alla av maken åtrådda verktyg har förnamnet "laser".



Här skulle fejas på väggar, hyllor och golv. Städningen var fyndrik. Ovanför en regel högt upp under taket i garderoben raserade jag någons hem! Demolerade med Ajaxindränkt trasa. Jag tror i och för sig att hemmet var övergivet sedan länge, men skafferiet var inte helt tömt på sitt innehåll. Gamla frörester och diverse skal såg dagens ljus. Hemmet hade nog bara hyst en individ. Det hade nog inte fötts barn där. Tror jag - eller vill tro. Jag beslöt mig för att ingen har bott i det hemmet under vår tid i detta hus! Tanken var lite trösterik men saneringsarbetet inte roligare för det. 






Dessbättre tror jag inte att det har bott små barn i makens garderob.
Kanske en vuxen individ som trivdes med att vara granne med kartor,
hattar och kartonger.



Nu är garderoben renskurad från tidigar hyresgäst, maken har med hjälp av alla sina redskap fått sin extrastång på plats och allting är sorterat, en del kastat men det mesta är återbördat till en betydligt funktionellare garderob med luftigt hängande skjortor. Maken är nöjd som ett barn och kunde till och med erkänna att det nog var praktiskt med den där extrastången!





En rundstav är multifunktionell.  Man kan ha den till
att fösa kor med, stöta den i huvudet på en mullvad som
sticker upp sitt huvud ur hålet, stödkäpp när man
blir gammal eller om man är låghalt, att vifta med om
man är tamburmajor, sätta en svensk flagga på och
ha som bordsdekoration vid midsommar eller som
extrastång i en garderob.



Gårdagskvällens middag med goda vännerna var som vanligt trevlig och med massor av god mat.

- Drink med tilltugg: Sked med getost toppad med endivekompott och valnötter. Pumpernickel med räk- och löjromsröra.

- Löjromstoast.

- Lax, ugnsbakad i en sås av basilika, pinjenötter, honung,citron och fiskbuljong. Pressad potatis och sallad.

- Osttallrik.
 
- Kaffe och kolatårta (Som i vår familj kallas för Rörträsktårta).





Så här ska en Rörträsktårta se ut. Pudrad cacao överst.



Man äter definitivt icke bättre på en femstjärnig krog! Dessutom sitter man med fötterna nedkörda i en matta som har en lugg som räcker en upp till fotknölarna. Minst! Jag har aldrig varken förr eller senare satt min fot på en så makalöst ljuvlig matta. En ljust mullvadsfärgad exklusivitet som jag gärna skulle vara ägare till. Bättre placerade kan ens fötter inte vara under en trevlig lördagkväll. 

Hemvägen, ja... Det hade snöat och snöade. Rikligt. Det var halt. Det var mycket trafik också - vad gör alla människor ute mitt i natten? Alla höll snällt runt femtio, utom två galningar som förmodligen var i tjugo-trettioårs åldern och därmed troende sig vara odödliga. Vi kom i alla fall helbrägda hem.

Maken undersöker dammsugarmodeller och priser. Vår gamla, en designad katastrof både vad gäller buller, sladdlängd (kort 5 m) och framkomlighet (små, små hjul), ska doneras till bättre behövande eller användas i uthusen. Undersökningen slutade med att en Electrolux ZUS 3366, (sladdlängd 9 m, stora hjul) är beställd via nätet för leverans i Konsum i Genarp. Förträffligt!



Electrolux Golvdammsugare ZUS3366


Ny familjemedlem.



Brasan brinner i öppna spisen. Katterna sover i soffa och på stol. En katt var odräglig och kördes vänligt men bestämt ut. Travade runt i fönsterkarmarna, puffade på krukorna där och signalerade: "Uttråkad, uttråkad, uttråkad". 



Och för att inte tråka ut er kära läsare säger jag god kväll.


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kör Eva

Gåta :



Vad är det för vatten i ett vattenpass ???



Svar:



Rakvatten !!



Jag skulle velat vara en liten fluga som satt och smygtittade på er när ni höll på med garderoben.

Visst är väl våren på G.

HÄRLIGT.

Kram

Eva

2009-02-22 @ 21:35:54
Postat av: Skogseva

Du kunde ju till exempel hjälpt till och städa bort den lilla boplatsen!

Våren finns kanske under snön..



Kram

2009-02-22 @ 22:00:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0