Arwen in memoriam

...fast hon lever förstås vidare i Helsingborg. Hon blev glad när småhussarna kom springande och kramade om henne, sedan fortsatte hon med viktigare sysslor som att nosa på en intressant vägg! Familjen, som anlände till Svågertorp tunnklädda och trötta, packade snabbt in sig i bilen och for i väg med sin hund. Reseberättelse får komma så småningom.




Svågertorp


Det var ensamt att gå promenad utan Arwen, men de påbörjade goda vanorna får upprätthållas om fettlagret ska minska.
Strålande sol, halt på skogsvägarna. Tretton rovfåglar, glador och ormvråkar lyfte från dikeskanten där de kalasat på inälvor från de i går skjutna grisarna och hjortarna.


Brun glada

Glada



Käre maken handlade för kommande festmåltider.



Vi återgår för en stund till det här med resor.

Jag roade mig med att rita in mina under livet företagna resor och fann att de var ju inte så få och inte heller så korta, de ser ut så här:




En del av ställena har jag/vi besökt mer än en gång, t ex var yngsta dottern under några år boende i Amsterdam, och det resulterade i ett antal resor dit. Det var dubbelt trevligt att åka dit eftersom längtan efter dottern var stor och Amsterdam en mysig stad att vistas i. Nu bor dottern i Sverige och det är ännnu bättre.




Det är vackert i Amsterdam.



Favoritresa är svår att peka ut men en biltur vi gjorde tre dagar över klippiga bergen i Canada är nog svårslagen. Ett otroligt landskap som verkligen inte var tätt befolkat, men djurlivet var rikt och både hjortar och snögetter var totalt oskygga och behövde nästan fösas bort från vägbanan. 



Snöget utan snö


En resa till Californien var mycket trevlig på många sätt, men i Los Angeles blev det jordbävning... Jag skulle inte vilja leva i ett land där risken alltid finns och där den Stora Bävningen kommer en dag.




Jordbävning - igen!



Min första resa till Stockholm gjorde jag när jag var tjugo år gammal. Jag skulle besöka dåvarande maken som bodde där ett par veckor för något arbetsuppdrag. Jag var väldigt ovan vid att resa och hade resfeber lång tid före. Det var en stor händelse för mig att besöka Huvudstaden där De märkliga stockholmarna bodde. Flickan från landsorten (flickan hade en son som var två år)  ville så gärna smälta in. Jag köpte alltså utan makens vetskap en klänning på Ohlssons Beklädnad, som då var den största modebutiken i Malmö. Klänningen var en tvådelad ljust isblå jerseysak med lätt klockad kjol och ärmlöst liv - perfekt för Storstaden. Vad dåvarande maken sade om sådan utsvävning minns jag inte, men jag minns känslan när jag satte mig på tåget iförd den vackra klänningen på väg mot den långa resan mot äventyret.




Hufvudstaden


Nu är en såda resa blaha blaha och ungar far och flyger över jorden fullkomligt ovetande om att man förr inför en Stockholmsresa kunde drabbas av något som heter resfeber. Och det är väl bra. Men jag har som sagt rest färdigt - i alla fall långresor. Jag längtar icke till öster om Ural, ej heller Kina. Ska jag åka får det nog vara lite mer civiliserat.
Vi har en god vän som drabbades av fläcktyfus under en resa i Sydamerika - jag har inte lust att utsätta mig för en sådan risk. Jag trivs bäst under min privata korkek här ute i skogen, vad ska jag utomlands att göra!




Korkek


Det brinner en brasa i spisen, katterna har flyttat ner från ovanvåningen och intagit sina vanliga platser i stol och soffa. Käre maken står i köket (var annars) och lagar till Biff Stroganoff och lite senare ska vi äta aprikoskräm som jag ska koka.




Biff Stroganoff.





En god trettondagafton önskar er



Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Visst kan man väl kommentera! Utsökt trevlig blogg! /maken

2009-01-06 @ 11:19:19
Postat av: Kamilla Nyström

Hej, igen... ett litet snabbt besök har jag gjort hos dig idag. Upptäckte att det finns massor av trevlig läsning här. Kommer att återvända snart igen för att fortsätta läsa! kram Kamilla

2009-01-06 @ 15:33:16
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

Hej, igen,, ett litet snabbt besök har jag gjort hos dig idag. Upptäckte att här finns massor av trevlig läsning, jag kommer snart att återvända för att läsa mera! kram Kamilla

2009-01-06 @ 15:35:59
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

ti hi,, ja så går det när man inte riktigt vet hur saker och ting fungerar, då kommer det två gånger,, men bättre det än ingen gång alls, så ser jag det!

kram igen

2009-01-06 @ 15:37:04
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Eva

Tack för besöket - du är så välkommen tillbaka!

2009-01-06 @ 16:45:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0