Födelsedag

Kort rapport:


Makens födelsedag inleddes med sång och frukost. En något annorlunda frukost men inte så tokig.. Vars två pocherade ägg med bearnaisesås, youghurt med hackade val- och hasselnötter, mjölkkaffe och juice. Bearnaisesås på morgonen - det är grejer det!.





Nej jag gjorde inte bearnaisesåsen själv,
det finns utmärkt substitut att köpa!




Jag hade köpte en brevlåda i present. En stor rejäl sak som ska gjutas fast i marken och rymma några veckors post, om man skulle få för sig att lämna hemmet så länge. Åbäket kom med post till Genarp där jag fick hämta det. Tjugofyra kilo som skulle bäras en bit och baxas in i gamla Volvon. Paketet gick precis in i baksätet! 





Brevlådan valdes enligt makens devis:
"Jag köper bara sådant jag själv vill ha."
Denna ville jag ha.




Brevlådan blev uppskattad av maken och kommer nog att bli det av brevbäraren också. I den brevlåda vi har nu är risken stor att han flår skinnet av sig när han ska peta ner post i en springa med ett utåtgående lock över!  Längre fram i vår får vi hjälpas åt att gräva en gjutgrop i Romeleåsen svårforcerade mark. Att gräva den grop som krävs kan ta en halv dag eller mer - det ligger alltid en stenbumling där vi sätter spaden i marken!






Man måste vara stark och med ett stort tålamod försedd
om man ska peta ner något  i jorden på Romeleåsen.
Efter ett halvt spadtag dyker det alltid upp en stenbumling.
Dessvärre är det inte lönt att försöka en eller ett par meter
bort - där ligger andra bumlingar.





I övrigt har vi varit i Lund och småpysslat. Hämtat tavlan som lämnades in för omramning för några veckor sedan, jättefin.
Handlat två maffiga entrecoter till födelsedagmiddagen, köpt ett par skor till mig som jag inte kunde motstå, letat efter fårskinnstofflor som inte fanns i min storlek. Fötterna har, åtminstone när det gäller fårskinnstofflor, vuxit från storlek trettionio till fytioett! Så stora fanns inte...







Holmgrens i saluhallen i Lund har väldigt bra kött.
Entrecoterna vi köpte (inte bildens, men den är också ok) 
är perfekt marmorerade.





Nu ska middagen lagas:



- Vi inleder med ett par skivor Pata Negra, välsmakande lyx

- Stekt Entrecote med
- Savoykålsgratin gjord på strimlad kål som får koka i tjock grädde och sedan gratineras med ett täcke av parmesanost.
- Tomatsallad med finhackad chalotttenlök.

- Youghurt som blandats med vispad grädde serveras med varma hallon.



Hallon - Rubus idaeus






God middag önskar jag er som sitter och äter bruna bönor!


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Johnny

Du är bäst!

Ålskar dig!

2009-01-30 @ 16:27:48
Postat av: Kamilla Nyström

Jag är en sann älskare av bearnaisesås! Förr fanns en djupfryst variant Findus tror jag. Den var suverän men finns tyvärr ej längre. Nu är det Lomanders som gäller! Den är fet och äckligt god! Det har kommit ett par nya varianter dels en med vitlök som vi av misstag råkat få med oss hem vid ett par tillfällen. Dessa gånger har båda jag och maken konstaterat att den inte var god, och har inte kunnat förtå varför vi kände på detta sätt! Tills vi nästa gång tog fram burken och såg texten på den. Så nu tittar vi noga när vi köper fortsättningsvis! Ha en bra kväll och en underbar helg! kram

2009-01-30 @ 18:38:56
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Anita

Glömde underteckna en kommentar. Det är alltså jag som är långhårig. Hoppas att middagen blev god. Kram Anita

2009-01-31 @ 09:43:34
Postat av: Kör Eva

Hej



Tror att jag skulle kunna stoppa i mig det mesta här i världen (nästan i alla fall ) men INTE bearnaisesås. Där går gränsen !!

Kul att maken var nöjd med presenten. Det underlättar en del.

Ha en fortsatt trevlig helg. Det ska jag ha.

Kram

Eva

2009-01-31 @ 15:37:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0