I går kväll

...läste käre maken en sida på nätet om fett och dess (o)farlighet. Läs gärna själv och begrunda det skrivna ordet. Jag har inte läst det ännu, men ska så göra.

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=47

Denna artikel/sida, som handlar om fett i alla former och som tydligen hyllar något som tidigare betraktats som livsfarligt att inmundiga, nämligen kokosfett, drog igång lika livsfarliga tankar hos käre maken. I artikeln står det något om att en bra frukost består av ägg eller äggröra med tjock grädde i och bacon stekt i rikligt med kokosfett. Vad menar artikelförfattaren egentligen - är detta nyttigt? 




En produkt som borde dödskallemärkas.



Maken som är adaptabel föll för tramset. Nu skulle här nydanas och fett ätas i stora (större än vanligt) mängder. Alltså vaknade jag i morse till doften av stekt bacon och ägg - eller "ejcon och bägg" som yngsta dottern sade i exalterat tillstånd en gång.




Vi slopade potatisen men det hade säkert
också gått att få i sig på morgonen.


Kokosfett är emellertid inte något som vi brukar ha i lager här hemma så stekningen fick ske i mejerismör. Doftar gott - jomenvisst! Svårt att stoppa i sig det första man gör på morgonen - inte alls! Nu var det ju bara det att man i stort sett inte fick äta något annat än fett. Fast, lite trist  - en rostat brödskiva med ost och marmelad kan vi väl avsluta med. Och mitt vanliga "mjölkkaffe". Och Juice. 





Nu i efterhand hade det känts skönt om jag till frukost 
hade nöjt mig med ett par glas juice.



Om man faller för sådana fettbejakande falska profeters ord får man stå sitt kast.




En röd och väldigt falsk profet.



Maken skulle tilldömas ett straff. "Vi måste gå en långpromenad", sade jag. Ordet "långpromenad" är i makens öron ett hot, absolut inte något angenämt. Protesterna uteblev dock, samvetet var förmodligen tungt av fett.  "Vi måste ha stövlar för det kommer att bli blött", sade jag strängt och lät maken förstå att detta icke kunde bli fråga om någon sinekur i form av söndagspromenad på släta vägar. Nej, här skulle det marscheras runt i terrängen, travas i vatten upp till stövelskaften, uppför och nerför kullarna tills baconet var bortsvettat. Moloken och slokörad drog han på sig gummistövlarna och så gav vi oss ut.




Så här enkel var terrängen minsann inte i början av promenaden.
 


Morgonen/förmiddagen var vacker med soldis och relativ stiltje. Djuren höll sig på avstånd men var många - stora hjortflockar. Kändes det inte i luften aningens aning av vår? Maken fnös och påpekade prosaiskt att det är januari månad, minst två månader kvar innan vi kan börja diskutera eventuellt vårljus, vårlukt, värme i solen.





Nej, någon vitsippa såg vi verkligen
inte - det är ju bara januari.



På hemvägen tinade denne motvilligt utsläpade man upp lite och började tala om vårsådd! Små frön som vid en viss tidpunkt ska stoppas i små krukor för att bli till frodiga tomatplantor, bönor och blommor. Vi konstaterade att det kanske får vänta till månadsskiftet men sedan...




Liten planta..





..blir nyttig och fettsnål tomat!



Nu har vi ätit en middag som inte stod frukosten efter i fetthänseende. Oxfärsbiffar, råstekt potatis med vitlök, röd- och grönsallad. Middag som fick kransartärerna att storkna. Mycket diskuterande runt vad som är nyttigt och vad som inte... Jag känner starkt att jag skulle må bra av en fisk- och grönsaksdiet någon vecka eller så. Och soppa. Som är så gott! - Tycker inte maken. Sovel måste finnas på bordet annars är risken stor att man inte överlever till morgondagen!



Jag tycker om Bondsoppa, enkelt och billigt.



I övrigt vill jag bara säga tack till er som kommenterar. Mycket trevligt! 
Och "T"  - hur bar du dig åt för att placera kommentaren där den bara är synlig för mig? Jag höll på att inte upptäcka den! Tack för den i alla fall. Du är så välkommen åter.




God afton ni alla och akten eder för fett, talg och falska profeter!


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Yngsta dottern

Kokosfett?? Har han blivit tokig?! Själv har jag inlett någon sorts Atkins/GI idag... Gäller fortsätta den magra trenden som magsjukan startat! Vår middag bestod således av fettsnål men smakrik gryta på högrev med en absolut fettfri och mycket god ratatouille a la Sofia till. Pojkarna käkade tacos - ingen "Råttatouille" där inte... Kram på er!

2009-01-11 @ 18:58:32
Postat av: Kamilla Nyström

Inget kokosfett här heller ,,tack! Däremot påpekar jag ofta för maken att han har alldeles för mycket smör när han lagar mat! Men vad har jag att säga till om som inte tar ett handtag i köket! Maten här hemma är gudomligt god! Min pappas fru har bra "pli" på pappa tycker jag, min man tycker bara att hon har pli på honom, och hon lagar fettsnål och nyttig mat, tänker på än det ena och än det andra. Min man tycker nästan synd om min pappa som utan en min rättar sig efter sin fru!! "fniss"

Kram K

2009-01-11 @ 22:29:12
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

hej igen,, bara jag här,, ha ha,, vet inte vart felet är, men det funkar dåligt när jag ska lägga in kommentarer. Det hänger sig hela tiden, så gör jag det igen, och igen,, sen plötsligt så finns det tre gånger. Inte alls som jag vill vara tjatig,,, hrm,, tror du kan ta bort alla dubletter som kommer från mitt håll,,, sorry

kram igen,, K

2009-01-11 @ 22:30:58
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Anna

Så, nu har jag läst din blogg och här kommer en kommentar:

Jag önskar jag var lika flitig med promenerandet som du - jag är glad när det är helg så att man kan komma ut med Arwen för i veckan blir det inte mycket till motion. Ska försöka börja cykla till jobbet nu när isen är borta - även jag är rädd att dra omkull och bryta lårben, arm, fot, hand eller vad man nu bryter från en cykel?

Kram A.

2009-01-12 @ 16:05:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0