Mina Aigle

...har inte varit utanför dörrarna i dag trots alla goda föresatser. I stället har jag försökt vara Kreativ Konstnär - utan resultat dock. Ett konstverk åstadkommer man inte så lätt, inte ens en plansch eller dekoration, och utan talang är det nästan omöjligt.




Här är en som lyckat åstadkomma ett riktigt
konstverk, nämligen Paul Klee.





Det går åt väldigt mycket mer färg för en person utan talang, för övermålandet blir omfattande. 





En dunk hade varit bättre än en tub.



Jag hade ju grundat med en stor tub acrylfärg. På detta vita fina underlag tänkte jag fästa två roströda och tilltalande rundningar som sedan skulle vidareutvecklas. Så gjordes också. Från duken stirrade två stora döda orange ögonhålor! Dit med svarta konturer. Ännu värre, glödande djävulsögon!! En blå banan under den ena ögonhålan kanske muntrar upp det hela.... Det såg bara inte klokt ut. Två stirrande orange ögonhålor med en oformlig, och omotiverat placerad, märklig blå banan under! Definitivt icke konst - bara konstigt.


fjäril 4.JPG

Orange fläckar kan vara fint.
Det klär i alla fall en Aurorafjäril.



Nu fick jag leta fram min gamla målarväska och inventera innehållet. Gudskelov fanns det gammal vit färg, en stor tub Zinkvitt. Fram med stora spackeln och dölj hemskheterna. Fast.... Det kanske inte ska vara så helvitt - I med lite Bränd umbra.




Detta kan vara någon form av Umbra.


Nu hade jag en ljusbrun duk! Har jag inte gått en målarkurs en gång i tiden, och har jag inte lärt mig någonting då? Fram med målarväskan för ny inventering. Ha, en tub Titanvitt också - lite tur ska man ha - På med den också.

Nu har jag en tjock, tung duk med intressant struktur efter allt dragande med pensel, spackelspade och palettkniv. Fram tittar bara en liten hörna av den blå bananen. Den får vara kvar som ett litet monument över min misslyckande målardag.




En snygg blå fläck som inte jag har åstadkommit.



I morgon får det bli ny start på målandet och då ska jag hålla mig till det jag och alla andra kan - Streckgubbar. Det får helt enkelt bli en tavla med streckgubbar! Streckgubbar kan ingen ifrågasätta. En streckgubbe har också rätt att finnas på en tavla. Hellre en bra målad streckgubbe än en dåligt porträtterad orange ögonhåla med en blå banan under!


Se hela bilden

En sådan figur kan jag möjligtvis åstadkomma
om jag anstränger mig.



I släkten härjar kräksjuka, scharlakansfeber, vattkoppor och förkylningar. Jag känner starkt att jag vill föra en isolerad tillvaro här i skogen ett par veckor tills stora och små har tillfrisknat.





"Smultrontunga" får man om
man drabbats av scharlakansfeber.




Även om man får vattkoppor kan man
se så här glad ut.
.


Nu har maken äntligen kommit hem och kan pyssla om mig och förse mig med middag - i dag sallad - det blir bra.




En grönsak som imte behöver närmare presentation.





Jag ber att få tillönska er en angenäm afton.



Skogseva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0