Omöjligt att måla

...på en blöt duk. Det kommer förmodligen att ta en vecka eller mer innan det går att fortsätta målningsarbetet. Jag drog ett rött streck, eller snarare ring, i morse men det blandade sig bara med den vita grundfärgen så "konstnärs"arbetet får vila några dagar.




En konstnär som har ont i det öra han inte längre har..



Ute är det gråmulet, småregnigt och otroligt halt på skogsvägarna. Jag fick ett plötsligt motionsbehov och gav mig ut. Upptäckte omgående att det var av nöden att trampa varsamt, "Aiglarna" fungerade som skridskor och jag rörde mig klumpigt som en svan på is.




Svanar har minsann också besvär att ta sig fram på is.



Tröttnade efter en kvart och gick in i skogen där mossa och löv tittade upp ur det frusna och underlättade travandet.




Halkskydd.



Jag har inget lokalsinne. Jag kan lära mig hur vägar löper och slingrar sig genom att gå samma väg många gånger, men om jag skulle få för mig att gå samma väg från andra hållet, då är jag ohjälpligt borta! 




Slingerväg av enklare slag.


Bristen på lokalsinne är förmodligen ett dåligt arv från mamma..
 



Om inte mamma varit död hade jag tagit med henne
till Coop i Norrbotten där man tydligen kan bli botad.
(Fast det handlade visst om att handla lokalt odlad mat.)


...som alltid var tvungen att köra samma vägar som hon var van vid för att inte trassla bort sig fullständigt. Jag gör likadant. Oavsett var jag befinner mig i Malmö (där jag vuxit upp), måste jag för att komma hem hit till skogen köra via Föreningsgatan, vilket är frustrerande och oftas blir en stor omväg...




Föreningsgatan i forntiden.




Yngsta dottern har insjuknat i hög feber och "dålig matlust". Smittad av två små kräkande gossar är det oundvikligt. Ett bantningssätt, men ett dåligt sådant tycker jag. Jag undrar hur det kan komma sig att kräkor och influensor alltid kommer vid samma tid på året, nämligen runt jul/nyår? Finns det någon logisk och/eller vetenskaplig förklaring? Svar emotses med tacksamhet.




Ät inte för mycket trädgårdsnattviol, den kan förorsaka kräkningar.




Nu väntar dusch, en stund i soffhörnan och middag, Caesarsallad. Huvudingrediensen i denna är en sallad som heter romainsallad och som så vitt jag förstår bör uttalas romänsallad.




Detta är romainsallad - god att äta.



De flesta uttalar det emellertid romansallad.  Det här med språk är inte lätt. Om någon vet det rätta uttalet meddela mig gärna! 





Goda i en sallad?




God fredagskväll på er alla önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

trevlig helg till dig oxå!

Kamilla

2009-01-09 @ 22:41:07
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

trevlig helg till dig oxå!

Kamilla

2009-01-09 @ 22:41:18
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

trevlig helg till dig oxå!

Kamilla

2009-01-09 @ 22:42:07
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kamilla Nyström

ja jag kan väl tyckas tjatig, ha ha,, men datorn hängde sig och så tryckte jag en gång till "fniss" man vill att det ska gå fortare än vad datorn tycker! hoppas nu att detta kommer endast en gång!

kram K

2009-01-09 @ 22:43:33
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Yngsta dottern

Oj! Måste genast se över vårt intag av trädgårdsnattviol...fler kräksjukor vill vi inte ha! Barnen är pigga, jag står i alla fall upp, mannen har däremot däckat och farmor med man som hade hand om pojkarna när utbrottet kom mår tjyvtjockt. Härligt när man kan dela med sig och sprida glädje i familjen! Ni är välkomna hit på fika när som helst... :-)

2009-01-10 @ 12:29:47
Postat av: Åsa Lovén

Vilken härlig kombination av funderingar och bilder - manblir så varm i hjärtat att läsa!

Kram från halvbrorsdotter Åsa

2009-01-10 @ 19:05:46
Postat av: Åsa Lovén

Vilken härlig kombination av funderingar och bilder - manblir så varm i hjärtat att läsa!

Kram från halvbrorsdotter Åsa

2009-01-10 @ 19:06:11
Postat av: Skogseva

Hej Åsa

Så trevligt att du har hittat hit och att du hade lust att kommentera! Kan jag gissa att du fått tips från Ursus?

Många kramar till dig från din halvfaster Eva

2009-01-10 @ 22:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0