Som ett grått

...fårskinn låg diset över nejden i dag, ulligt och mjukt.




Ett sådant här fick jag i julklapp - mycket skönt att sitta på.



Detta hindrar emellertid inte en glad motionär, och med ett löfte om "att det är så skönt så skönt" drogs även en något motvillig make med. Med tanke på hur skogsväglaget var i går, satte jag på mig ett förhatligt men nödvändigt pensionärsvinterattribut  - halkskydd i form av isbroddar.




Inte är det vacker inte..



Jag undrar om det är någon automatik i lårbensbrottstankar vid passerande av de sextiofem? Inte har jag haft någon tanke på att bryta mig tidigare men nu... Att ramla är ju nästan liktydigt med att bryta någonting och lårbenet är populärt har jag förstått.



Det finns kanske modernare sätt att behandla ett lårbensbrott.
 


    

Halkskydd visade sig inte behövas, marken var nästan isfri så de åkte av efter ett tag. Skogen var tyst och totalt djurfri vilket inte hör till vanligheterna.




De små trollen Sotlugg och Linlugg läste jag om som barn,
de bodde i en tyst gammal skog som liknade denna.



På eftermiddagen körde vi in till Lund, hämtade upp svåger och svägerska och gick sedan en stund på Skissernas Museum. Vi hade inte sett den nya tillbyggnaden och var nyfikna på arkitekturen. Där var stängt för uppbyggnad av ny utställning!




Skissernas Museum med den nya tillbyggnaden.



Nåja, det finns mycket att titta på i den fasta utställningen, och skymta den nya byggnaden och atriet kunde vi göra. Ett nytt besök får göras om ett tag för detta är ett museum som är väl värt ett besök om man är det minsta konstintresserad.


Christian Berg - Två vindar

"Två vindar" original av Christian Berg,
står i den lilla parken utanför museet.


Carl Milles - skiss till Orfeusbrunnen

Där finns även Carl Milles skiss till Orfeusbrunnen
som står utanför konserthuset i stockholm.




På vägen in till Lund "räddade" vi för andra gången på en kort tid en jakthund som kommit från sin ägare. Den lille stackaren, som var blöt och smutsig, sprang efter bilar på vägen och såg verkligen vilse ut. På det breda jakthalsbandet stod föredömligt ett mobilnummer till ägaren, som också kom efter en kort stund och fick tillbaka sin hund hjälpligt avtorkad väta och smuts och någorlunda tröstad.



Så här såg den lilla vilsna och ledsna hunden ut.
En jaktterrier  - har aldrig sett en sådan tidigare.




Dagens middag är avslutad: Stekt lax, kokt potatis, brytbönor och dillpesto. Jag är mätt och glad!


Johnnys goda dillpesto:

En stor bunt dill, plockad
En liten bunt persilja, plockad
Ännu lite mindre gräslök
Ca 50 gr pinjenötter (rostas i torr, het panna)
100 gr parmesanost
Svartpeppar
Salt
Olivolja till lagom konsistens

Kör alla ingredienser utom olivolja i matberedare. Tillsätt olivolja till lagom tjock, konsistens. Servera till fisk.




Nu återstår att kalla in en katt som förmodligen är svart av jord och smuts, rengöra honom, sätta en brasa och luta sig tillbaka...




Timjan älskar att vara ute antingen det regnar, snöar, eller blåser.




Må så gott kära läsare och kommentera gärna bloggen - då blir jag glad.


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

Nu ska vi se, om jag lyckas få in min kommentar EN gång och inte tre ha ha,,,

trodde först att det var sommarsandaler,, åtminstone den högra, den vänstra såg lite märklig ut ha ha,,, tänkte att det var lite kallt!

Stackars lille vovve, sån tur att ni fanns i närheten så den kom till rätta igen. Dagens goda gärning! Mycket gott idag, middagen var oxå god förstår jag, det låter så :-) Blev det nån fisk till missen oxå?

kram K

2009-01-10 @ 21:57:46
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Kör Eva

Man ska inte läsa dina inlägg på eftermiddagen när man är hungrig. För det vattnas alltid i munnen när man läser om era goda middagar.

Håller med Kamilla om att det var tur att hunden blev upphittad av er. Men det är ju en jakthund och de är svåra att hålla stilla. De vill hela tiden ut och vittra upp vilt.

Jag håller med dig Eva om dina halkskydd. De är inte vackra men ack så bra.

Idag ska jag "sjunga ut julen" i Andreaskyrkan. Ha det bra.

Kram

Eva

2009-01-11 @ 08:45:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0