Vin går bra

...att dricka även om man "fettdietar". Nu vankas det rotmos (utan potatis) och fläsklägg till middag och det är väl inte idealtillbehör till vin. Min lilla mamma drack vin till kåldolmar när andan föll på, så varför skulle inte vi kunna dricka det till rotmos. Fast det passar nog bättre med en snaps.





Gott till rotmos?




Jag måste berätta om min lilla mamma....
Vin kom in i hennes liv mycket sent. Visst kunde hon dricka ett halvt glas vin, men det gick år mellan gångerna. Hon tyckte att hon blev så snurrig. Och lite lullig. Alla vin och spritinköp sköttes av pappa såklart, verkligen inget damgöra! Men pappa gick ju och dog så småningom och lilla mamma satt där efter några år och längtade efter ett halvt glas vin. Hon som aldrig satt sin fot på "Spritbolaget"  bestämde sig för att, för första gången, trampa in i denna lite suspekta och smått skamliga butik.






Mamma kallade det för "Spritbolaget".



Sagt och gjort. Hon förberedde sig noga. För att slippa råka på någon bekant tog hon bussen in till staden på morgonen, och var på plats i god tid innan Systemet öppnade. Där stod hon sedan och köade utanför tillsammans med vin- och spritlängtande, blånästa herrar! Mamma insåg att hon kanske inte valt rätt tid på dagen, men hon var tapper och stod kvar. När butiken öppnade och det var hennes tur tog hon upp en diskussion med biträdet. Om kvalité, fyllighet eller sådant trams? Icke! "Jag vill ha några halvlitersflaskor med skruvkork", sade mamma.





Lilla mammas favoritkork
.


Då, det är väl tjugofem år sedan, fanns inte så många sorter med skruvkork, som var det enda mamma med sina klena händer kunde öppna. Några flaskor plockades i alla fall fram av biträdet, som säkert troddde att den lilla damen var så sugen på vin att hon, så snart hon kom ut ur butiken, skulle skruva av korken och dricka ur innehållet! Några sådana planer hade emellertid inte mamma. "Jag har tidningspapper med, vill ni vara vänlig och rulla in flaskorna i det."





Ljuddämpare i mammas smak.



Lilla mamma var nämligen rädd för att flaskorna skulle klirra och på så vis antyda att denna gamla dam hade varit på "Spritbolaget". Och handlat Sprit! Eller Vin! Huvva! Biträdet gjorde snällt som hon blivit ombedd. Mamma hade med sig sin rutiga shoppingväska, modell mindre resväska, den satte hon upp på disken och däri fick biträdet snällt packa ner  flaskorna. Absolut ingen plastpåse, inköpet skulle minsann inte avslöjas vare sig genom klirr eller påse.




Njaaee.... väskan var inte riktigt så tjusig.
Den finns för övrigt här hos mig och
innehåller mammas gamla brev, som
ska läsas igenom någon gång.



Lite skärrad och lite upprymd över sin shoppinginsats for sedan mamma hem med sin flasklast. På kvällen tog hon fram nötknäpparen med vars hjälp hon skruvade av korken på en av flaskorna och tog sig en tuting till kåldolmarna!






Ett utmärkt hjälpmedel att öppna skruvkorkar
med om man har klena nypor.






Väldigt god husmanskost som går att äta utan vin också.
Om man som jag "fettdietar" får man utesluta potatisarna.




Ute blåser det svårt. Jag gick för att möta maken när han kom från sin föreläsning. Det susade duktigt i granarna och jag hade god hjälp av vinden att ta mig fram, den blåste mig hårt i ryggen. Det fick mig att minnas när jag var barn, liten, tunn och lätt, då kunde jag luta mig mot vinden, som nästan alltid blåste (och blåser) i Malmö.







Här är det emellertid stiltje. Favoritblomman "Blåvinda" 
(har varit med tidigare) i en blomlåda i växthuset.



Här och nu konstaterade maken att vi inte hinner koka rotmos i dag, klockan är för mycket, så det blir kräftstjärtsmörgås med hemgjord aioli. Jag säger icke nej därtill.

Dags att plocka ur diskmaskinen, duscha, tända en brasa, äta, se  "På spåret"...




Må så gott, ni där ute i den blåsiga världen.



Skogseva

Kommentarer
Postat av: Kamilla Nyström

Rotmos är såå gott!

2009-01-23 @ 22:50:07
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Ack ja, tiderna är annorlunda. Nu går man ut från Spritbolaget med sin vindunk fullt synlig för omvärlden! Anita

2009-01-24 @ 11:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0