Smådjursdöd

Skötebarn numero ett, Oleandern har fått små, små hyresgäster - spinn. Djur som inte är lika roliga som en hund eller en katt till exempel. Och så är de så förfärligt många. Och svåra att bli av med. Nu har jag sprutat med det svaga gift som finns i handeln fyra gånger, något lite hjälper det väl. Kvalstren är färre nu än när jag upptäckte dem i alla fall.




Spinnkvalstret är liten men rapp i benen. Bor gärna på
undersidan av bladen. Det finns rovkvalster att köpa
för utplacering i växthuset där de kan beta sig mätta.


Oleandern är en väldoftande skönhet som jag inte gärna vill bli av med så lite extra pyssel och omsorg måste läggas ned på henne. I dag har hon fått en stor och fin ny kruka och massor med mullig jord runt sina fötter. Hon har flyttat  ut i växthuset och jag har byggt ett litet tält åt henne för att skydda henne mot kalla nätter. Blir det för kallt får hon lyftas ned i källaren. Hon är lite för stor för att kånkas in i huset igen.


 

Denna gula Nerium Oleander 'Luteum Plenum' är riktigt
åtråvärd. Kan nog köpas i England om man har vägarna förbi.


Växthuset ser inte så roligt ut just nu. Skräpigt och med smutsiga glas. Nästa helg blir det växthusstädning. Högtryckssprutan åker fram för spolning både inuti och utanpå. Cementplattorna behöver också en duvning, det har börjat växa mossa på dem.




Växthuset ligger skönt inbäddat i grönskan.


När växthuset väl är skurat börjar säsongen. Tåliga växter åker ut. Tomatplantorna härdas där. Sedan börjar vi äta lunch där ute vackra dagar. Efter hand som dagarna blir längre och varmare utökar vi med middag och fram i juni äter vi alla måltider där - oavsett väder. Ljuvliga hus, fantastiska säsongsförlängare.





Vi är omgivna av blommande växter och frodiga tomatplantor i växthuset.
Blomfärgen försöka jag hålla till övervägande blå. Ljusblå petunia är
otroligt tacksam och tillsammans med blå vinda ett måste varje säsong.



I dag möblerade jag om i sovrummet. Flyttade ett pyttelitet bord från fåtöljens vänstra sida till dess högra. Mitt vanesinne sparkade bakut. Mina ögon mådde dåligt. Varför har jag så svårt för omändringar. Är det min trygghet som sätts på spel. Av att ett bord flyttas en meter åt sidan...



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Inger

Längtar också ut.......till myllan,att få gräva,klippa, rensa och plantera.........

Ooo...du härliga VÅR

2009-03-30 @ 16:50:42
Postat av: Skogseva

Inger: Har du varit hos Vellingeblomman? I april/maj får man hålla hårt i sin plånbok annars är det lätt att förköpa sig i det myller av blommor som finns där. Bästa stället att köpa ettåringar..

2009-03-30 @ 17:45:19
Postat av: Inger

Joo.....men jag brukar handla på Åkarps växtcenter...brett sortiment och hyggliga priser.Men jag sparar och kör med sticklingar och fröer år från år.

2009-03-30 @ 18:48:29
Postat av: Kör Eva

Ja ja ja , jag har ingen trädgård men har oljat in plattorna på min balkong.

På vå balkong på vår balkong

sitter bofinken och tjattrar hela dagen lång....

Ack så liten men dock lika skön.

Satt faktiskt där i söndags med en filt om mig och solade i en tim.

Ha det bra

Eva

2009-03-30 @ 21:42:35
Postat av: Skogseva

Jag har glömt melodin - på vår balkong..

Balkong är inte dumt det heller. Den kan rymma många blommor..

2009-03-30 @ 22:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0