Helan, Halvan, Hålet

Återigen en grå dag utan kontakt med omvärlden. Kontaktlösheten ska sträcka sig fram till den artonde, en ohemult lång tidsrymd. Det är nog så att Telia inte precis prioriterar att ett par hushåll i skogen drabbas av en avgrävd kabel. Om vi varit några hundra som blivit telefonlösa hade Telia nog kommit rusande med ett antal starka män som var duktiga på att slå ny knut på de avklippta trådändarna. Nu har vi nog hamnat långt ner på deras "attgöra"lista. Hu, vad isolerad jag känner mig just nu. 




Man kan vara isolerad på olika sätt...


Äldsta barnbarnet har inträtt i vuxenåldern utan att jag kunnat ringa och gratulera, sorgligt men sant.




En bukett blommor till en nybliven 18-åring.



Gamle åklagaren får inte sitt dagliga samtal från mig. Hur ska jag planera träffar med vänner och bekanta? Och hur ska jag kunna hänga med i alla storasysters göromål när telefonkontakt inte finns?  Telia, Telia - hur ska ni kompensera mig för detta? Jodå jag vet att jag kan maila och messa, men det är inte samma sak! Jag vill ha en mänsklig röst att kommunicera med. Jag vill höra tonfall och rösläge. Jag vill höra suckar och skratt. Telia - jag kräver kompensation för avgrävda suckar!




Effektiv telefontystare.


Vid något av alla de tillfällen vi drabbats av ickefungerande telefonledning här i skogen skickade Telia ut en person som skulle fixa vår ledning (utvändigt) medan vi arbetade. När vi kom hem fungerade fortfarande ingenting, men vi hade ett förärats ett hål rakt genom väggen in i vårt matrum! Luftigt och fint!




En Teliareparatör som varit i farten?


Nya samtal med Telia, nytt reparationsteam skickades hem till oss för att utreda/laga/fixa. Utanför vår dörr stod det märkligaste radarpar jag skådat. Tänk er Helan och Halvan. Drag en halv Halvan från Halvan och lägg till en hel Helan till Helan, (puh!). En gigangigant till Helan och en minimini till Halvan. Klädda i blåställ! Detta fruktansvärt omaka par hävdade att vi själv var orsaken till allt elände som drabbat oss i form av den ickefungerande ledningen och det stora hålet i väggen. På min fråga varför i hela världen vi skulle ställa oss på utsidan och borra ett hål in i matrummet så att den nya tapeten fläktes upp i strimlor hade de emellertid inget bra svar.




Helan och Halvan har aldrig tillhört mina
favoriter varken klädda i vanliga kläder
eller utklädda till Teliamän.


Helan bad Halvan kolla hålet. Helan hade omöjligt kunna böja sig en decimeter ned. Halvan stod i stort sett med hålet i ögonhöjd. Det tittades på hålet. Det mättes och suckades. Det tittades på hålets utseende i matrummet. Helan, som förmodligen inte hade orkat ta sig upp för de tre trappstegen, stod på vakt utanför. Han stod blickstilla, varje rörelse måste ha varit en kraftansträngning för honom. De imponerande magarna nådde ända ned till knäna och hela Helan gungade och skvalpade när han gick. Magarna puffades fram i en extra skvalpning för varje steg han tog. Slutligen var hålet färdiginspekterat och paret for iväg. Det hela slutade med att telefonledningen på något sätt lagades och Telia kompenserade oss med en burk färg och en pensel för tapeten de trasat sönder. Man får vara tacksam för det lilla. 



Helans och Halvas fortsatta öden och äventyr vet jag inget om.


Nu ska jag påbörja ett restaureringsarbete av mitt förfallna jag och möta maken, svåger och svägerska för en kväll, inte på operan men på konserthuset. Anne Sofie von Otter sjunger Grieg, ur Peer Gyntsviterna, Martinsson Orchestral Songs - till texter av Emily Dickinson och Sibelius Symfoni nr 2. Spännande!




Välsjungande mezzosopran.



God middag önskar


Skogseva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Återstår att se om ni får ett nytt hål i väggen. Åk iväg någonstans så ringer jag på mobilen. Kram

2009-03-13 @ 15:59:26
Postat av: Kamilla Nyström

Jag önskar er en riktigt trevlig kväll och helg!

kram Kamilla

2009-03-13 @ 19:24:14
URL: http://kamilla-milla.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Tack för körkortsbidraget :D ska använda det på tisdag när jag har ny lektion. Hoppas allt är bra med er! puss&kram

2009-03-14 @ 16:31:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0